HVILKEN BRÆNDEOVN SKAL JEG VÆLGE OG SKAL DET VÆRE PLADE ELLER STØBEJERN?

Hejsa Jeg har kig på brændeovne af følgende mærker: Contura 510, Lotus Sola og Varde Shape. Nogen som kan komme med en anbefaling til en af disse eller skal jeg vælge en helt fjerde? Og skal jeg vælge plade- eller støbejern? På forhånd rigtig mange tak for din hælp. hilsner tellme
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er meget glad for min Varde ovn 5,5 Kw., og jeg varmer hele huset op med den da det er husets eneste varmekilde. 90 m2. har jeg.
Men ellers vil jeg meget stærkt anbefale en Begazin, det er markedets bedste ovn  når det gælder udnyttelse af brændsel.

V.h.  Håndværkeren
Støbejern er det bedste. varde laver gode ovne. ellers er der jo morsø. pas på med ikke at købe en for stor ovn den skal passe til din stue og hvis du ikke kan sende varmen videre til andre rum kan det hurtigt blive alt for varmt.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Vi har købt en pladejernsovn fra Jydepejsen. Den giver sig konstant pga temperaturudsving, specielt når vi fyrer i den.

Klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank.

Kan bestemt ikke anbefales.
Skrevet af MBfan på 19 nov 2009 22:51
Vi har købt en pladejernsovn fra Jydepejsen. Den giver sig konstant pga temperaturudsving, specielt når vi fyrer i den.

Klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank, klank.

Kan bestemt ikke anbefales.

Min "Klanker" da også når den tændes op, det gør stort set alle ovne. Så det må være den måde du fyre i den at der gør at den klager sig.
Annonce
En støbejernsovn har akkumuleringsværdi og kan arbejde med varmeudsving. Køb en lille Morsø med konvektion, så skal du ikke tænke på noget de næste mange år - men, som en anden skrev - køb ikke for stor. En bekkasin-ovn er fantastisk men er også fantastisk grim

 

Skrevet af uldal på 20 nov 2009 08:11
En støbejernsovn har akkumuleringsværdi og kan arbejde med varmeudsving. Køb en lille Morsø med konvektion, så skal du ikke tænke på noget de næste mange år - men, som en anden skrev - køb ikke for stor. En bekkasin-ovn er fantastisk men er også fantastisk grim
Det må være din spøg Urup ! En Begazin er da noget af det mest enkle og Design mæssige Håndværk. Havde jeg råd, var det sådan en jeg havde istedet for Vardeovnen.

Det er også en lille Morsø med konvektion jeg har i et rum på ca. 40 m2, med mulighed for at slippe varmen ud til flere tilstødende rum. den er rigtig behagelig at være sammen med og klager sig slet ikke ved temperaturudsving.

Havde jeg plads og råd, ville jeg også vælge en Bekkasin. Den er intet mindre end genial. Og jo, den er da smuk lige som en gammel Land Rover er det, enkel og funktionel i højeste potens. Intet overflødigt mode plidder pladder.

Med venlig hilsen
ktm

 

"smuk som en gammel Landrover"? Det må da være uden motor og hjul, og som man holder høns i

 

Der er masser af ovne som er mere effektive end Bakkasinen (som ligger på ca 80 % procent udnyttelse). Scan laver ovne på helt op til 86% og der er masser af andre i samme kategori.

Lovkravene fra 2008 har virkelig fået producenterne til at oppe sig så mange af dem er svanemærkede i dag.


Køb evt. Tænks test - den giver et godt overblik.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis