2 lamper - 1 trafo

Har købt 1 sæt herstall væglamper hvortil der hører en trafo ( 12V 1.67A 20VA ) til hver    
af de 2 lamper. Har problemer med bare at skjule den ène af disse bag stereobænken.
Mit spørgsmål er så:
Kan jeg tillade mig at "glemme" den ene trafo, og således tilslutte de 2 lamper èn trafo ?
Kan jeg evt. tillade mig at serieforbinde disse 2 lamper, således at jeg nedsætter lysstyrken
på de to 10W pærer ?

Hvordan beregner man forøvrigt styrken på en trafo - jeg har en loftlampe som består af
5 stk. 20W pærer og èn trafo ?

fox
 


<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trafoer angives i VA.
Tommelfingerregel: W x 1,2 = VA
Dvs. til dine 5 x 20 W lamper skal du bruge en 120 VA trafo.

Mht. til dine to lamper, så er 20 VA til 20 W nok lige skrapt nok. Kan du ikke finde en lidt større trafo? Eller evt. en elektronisk, de er ikke ret store.

MvH,

Bent.

Du skal have fat i Ohm´s lov U=RxI.

I dit tilfælde kan din ene transformer belastes med max 20 watt (2x10 watt eller 4x5 watt)
 Af Ohm´s lov kan udledes at P = U x I hvor P = effekten i watt, I = spændingen i volt og
I = effekten i amperer.

Så hvis du har 5 x 20 = 100 watt skal din trafo være på mindst P/U = I   dvs. 100/12 = 8,33 amperer.

Husk at ofte bliver transformerens størrelse opgivet i VA hvilket egentligt betyder volt x amperer og dine 5 X 20 watt skal så have en trafo der hedder 100 VA (watt)

Men de kan købes ganske billigt på nettet, prøv at skrive "elartikler" i google.

God fornøjelse

Peter


Proff-fusk

Jeg takker mange gange for jeres svar - er blevet klogere og vil gemme på
disse.
Der står dog følgende spørgsmål tilbage for mig - er det korrekt forstået
at hvis jeg serieforbinder 2 stk. 20W pærer, opnår jeg kun en belastning
af trafo på ialt 20W, hvilket jeg så kan regne videre på m.h.t trafo størrelse ?

fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Til Bent
Jo - men det er måske dette jeg vil opnå, da jeg syntes at disse pærer gløder meget kraftigt.
Jeg kan jo prøve med min serieforbindelse at teste både 10W og 20W, men ønsker dog ikke at
lege med en overbelastning og dermed uoverskuelige konsekvenser - derfor mit spørgsmål.

Men tak !
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
2 stk 20W i serie, giver ca. 5W lys!
De skal dele strømmen og spændingen. (en halv gange en halv giver en kvart...)

Den Gamle lavede det nummer ved flere billeder som hyggebelysning. Noget der bare undrer mig, er at der på et tidspunkt var sprunget begge pærer... Det burde jo kun være den første. Og dernæst vil den anden ikke kunne lyse...!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Hej Bent Nej ikke helt men i dette tilfælde er det tilnærmet da virkningsgraden på en elektronisk trafo er tæt på 1. På en jernkerne er den mindre end 1 og her kan det ved store trafoer have betydning.

forklaring : (fra hjemmesiden http://www.powerstream.com/VA-Watts.htm )

Since watts is volts times amps, what is VA? VA (or volt-amps) is also volts times amps, the concept however has been extended to AC power. For DC current

VA = Watts (DC current).

In AC if the volts and amps are in phase (for example a resistive load) then the equation is also

VA=Watts (resistive load)

where V is the RMS voltage and A the RMS amperage.

In AC the volts and amps are not always in phase (meaning that the peak of the voltage curve is does not happen at the peak of the current curve). So in AC, if the volts and amps are not precisely in phase you have to calculate the watts by multiplying the volts times the amps at each moment in time and take the average over time. The ratio between the VA (i.e. rms volts time rms amps) and Watts is called the power factor PF.

VA·PF = Watts (any load, including inductive loads)


In other words, volt-amps x power factor = watts. Similarly, KVA*PF = KW,
Or kilovolt-amps times power factor equals kilowatts.

When you want to know how much the electricity is costing you, you use watts. When you are specifying equipment loads, fuses, and wiring sizes you use the VA, or the rms voltage and rms amperage. This is because VA considers the peak of both current and voltage, without taking into account if they happen at the same time or not


Proff-fusk

Du behøver ikke forklare mig det, jeg er elektroingeniør.

Bent.

Når man dæmper en glødepære falder lysudbyttet eksponentielt. Dvs. dæmper du en pære 5% energimæssigt falder lysudbyttet mere end 5%. Giver du pæren 1/4 energi (næstformandens forklaring er den korrekte) får du næsten ingen lys for pengene. Hvis du vil have for 20W lys ialt skal du installere to 10W pærer og tilslutte lamperne "normalt" som på tegningen, dvs parallelt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis