båd motor

Hej jeg har en gammel mercedes motor på ca 60 hk, og 2 stk kobber rør 12mm  a 3m under bunden tror i det er nok til at køle motoren eller skal jeg også have en varmeveksler m.v.h.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håbet

Det er i underkanten. Hvis jeg var dig ville jeg købe 2 længder 15 -18 mm syrefast mejerirør og så lave 2 lgd så lange som du kan i forhold til bådens længde, dog mindst på 4 m. frem og 4 tilbage. Der er lidt arbejde i det, men det er ikke så svært, det kræver kun at du kan komme i nærheden af en TIG svejser. Er det den samme motor som du har spurgt om alder på i din anden tråd?

Mvh Finn
Hej finn du skriver at jeg skal sætte støre rør under bunden på båden, skal jeg så ikke have en cirkulationpumpe eller kan motorens vandpumpe godt trække det. m.v.h
Hej Håbet.
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg eksperimenterede på et tidspunkt med at sætte en 3 cylindret Mitsubitsi i min forrige båd ( der lå en gammel Volvo MD2 i, og den var kølet med en kølkøler som ovenfor beskrevet, dog var den kun på 2 x 3 m, og der havde jeg en
3/8 " Johnson pumpe til at cirkulere ferskvandet.) Jeg spurgte hos flere der arbejdede med den slags ting, og de sagde at motorens cirkulationspumpe sagtens kunne klare paragrafferne. Men som sagt, jeg ved det ikke. Der er noget andet jeg også spekulerer på, har du overvejet hvodan du vil køle din udstødning. For jeg kan garantere dig for at udstødsmanifolden bliver særdeles varm, hvis du kører over 2300 omd/min. Jeg ville nok overveje at investere i en Bowmankøler. Hvis du kigger i de gamle tråde her på siden, så søgte jeg efter huset til sådan en køler og fik også et positivt svar. Og jeg har kølerelementet. En ny Bovman køler koster den " bagatel agtige" sum af 15000 kr hos Palby

Mvh Finn
Hej håbet

Så er der jo ingen problemer. Det er bare om at komme igang med at fremstille den udvendige køler. Lav den så lang som muligt i forhold til bådens længde. Jeg kender 2 der har kølkøler, hvor motoren i begge tilfælde er Perkins, de lader bare motorens kølevandspumpe cirkulere vandet og det fungerer fint. Dertil skal siges at de sparer ikke på brændstoffet. Så mit råd til dig er at komme igang.
Grunden til at jeg nævner rørstørrelsen er, at du må ikke bruge for stor diameter, så nedsætter du køleefekten.

Mvh Finn
hvid du alligevel har saltvandskølet manifold og oliekøler, hvorfor så ikke sætte en varmeveksler efter og droppe kølkølingen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis