RMC røgvender

Jeg får desværre nedslag i skorstenen, så der blæser lidt røg ud i køkkenet - særligt disse dage med hård blæst fra V og SV. I denne retning har jeg høje gavle som nabo og jeg ligger lidt under den SV nabos grund niveau - ca, 1,5 m.
Min skorsten er muret og isoleret indvendigt med 200 mm røgkammer ca. 1 m. over taget (fladt tag) og har ingen former for hætte over.

Jeg har kigget på denne røgvender

Som er en RMC røgvender.

Er der nogen der har erfaring med den?

Er der evt. andre løsninger på mit problem med nedslag...? der er jo lavet de der beton hætter på fire ben...

Jeg har læst tidligere tråde, men ikke fundet et fyldestgørende svar..


Mange hilsner
Polite
 
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes mange modeller af samme type, dog er de for det meste en rigtig god løsning.  Den du omtaler som den 4 benede hindre ikke røgnedslag i samme grad det er mere for at hindre regnen i at løbe ned i din skorsten hvor den bla. vil danne løbesod.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har haft selvsamme problem, også med en bygning beliggende foran skorstenen, som kan generere en masse hvirvler, med nedslag i skorstenen til følge.

For at stoppe denne pestilens, har jeg flækket et 200 mm betonkloakrør og lagt det over skorstenspiben, med den lukkede side imod vest, hvor disse forstyrrende vinde kommer.
Som forklaring, prøver jeg at vedhæfte en billede.

Det er den lille knold på billdedet, der er vindafskærmingen.
Den store er en ventilator, der ikke har noget med denne sag at gøre.
Og jo, den ligger bare helt af sig selv og blev der i dec. 1999 og i går også!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, løbesod og lign. er jeg ikke udsat for - i større grad..
KTM - Jeg skulle lige greje din tekst med billedet og få det til at falde på plads i hovedet

Er det sådan her du mener.. :

Det er jo en rigtig GDS løsning, og noget billigere..
Får du rigeligt med træk...?

Mange hilsner
Polite
 
Lige præcis!
Det var dog en flot tegning!

Det giver ikke noget problem med træk. Det eneste smule kval er, når jeg tænder op, efter flere dages stilstand, i koldt, stille og fugtigt vejr, som opleves af og til ved vintertide. Der kan det være svært at få gang i trækket, men det har nok ikke noget med det rør at gøre, idet min anden skorsten også kan være svær at hidse op under de omstændigheder.

En sjat sprit ind ved renselemmen og fut på, jager den kolde luft ud, men problemet er at huske det i tide.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak tak - jeg er i gang med at tegne hele huset med Google sketchUp, det er dog lidt tidskrævende, men jeg tror det kan betale sig i længden.

Jeg har et medium træk, så i stille vejr skal der til tider lidt underluft til også.

Jeg vil prøve denne løsning, og se hvad der sker.
Tak for hjælpen

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
du kan også købe en af de hatte der drejer rundt, de er også effektive mod røgnedslag og de giver ikke problemer ved optænding.
Hej Sluppermand
Jepski - det er sådan en fætter den der RMC er.
Men jeg skar/flækkede i dag et beton rør og lagde ovenpå skorstenen som på tegningen, med siden mod vest, og pt. har der ingen problemer med træk været. På mandag blæser det op fra v, og så vil det vise sig om det virker.

Mange hilsner
Polite
 
Jeg vil blot supplere med status på betonrøret, som det endte ud med - se tegning oo.
Jeg har ikke haft nedslag siden 20.11 og trækket er stadig ok når skorstenen er varm (som den er døgnet rundt pt.) der er en anelse mindre træk ved vindstille, men jeg har masser af undertræk at give af, så ingen problem.
Løsningen var nem og billig = 148,- + slid på en diamantskive.

Kan anbefales frem for dyre metalløsninger.

Mange hilsner
Polite
 
Det er godt at høre, at de råd du fik virkede

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Et er at få et godt råd her inde, men faktisk er det lige så godt, hvis de råd man giver kan glæde andre, og at der så kommer tilbagemeldinger, ikke mindst aht andre og senere læsere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis