Defekt kat?

Hejsa
Jeg har en VW polo fra 97. Den har kun kørt 149000 men i øjeblikket skulle man tro den havde kørt det dobbelte. For 1½ mdr siden knækkede udstødningen mellem katalysatoren og lydpotten - hvorfor ved jeg ikke. Jeg købte så et mellemrør og satte imellem og det har holdt helt fint. Af andre ting der skete dengang er også at min tankdæksel blev stjålet og jeg har først igår fået købt et nyt. Men nu er det så at fejlene melder sig. I forrige uge skulle jeg på arbejde. Bilen kører fint - har kørt ca 30 km og pludselig er det ligesom om at der ikke er noget optræk i den. Når jeg er i tomgang prutter den fra udstødningen, men det er en meget konstant rytme. Når jeg sætter den i 1,2,3,4 eller 5 gear og accelerer er det som om at bilen ryster og der er stort set ingen acceleration i den. Så kan den engang imellem nå et punkt hvor den lige pludselig kører som om at intet er galt, dog prutter den en lille smule...Jeg er så inde på om det muligvis er min katalysator der er defekt? Men hvordan kan den så en gang imellem køre som om intet er galt? Så har jeg også været inde på om det kunne være et tændrør der ikke funker?
Hvis der er nogle der har nogle gode råd så vil jeg blive glad for så har jeg da noget at gå efter.

MVH
Daniel
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kontroller at der er ventilationshuller i dit nye tankdæksel, ellers bliver der suget vacum i tanken.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for tilbagemeldingen. Men jeg har i 1½ mdr kørt uden tankdæksel, først igår fik jeg købt et nyt. Og de symptomer der er kommet kom i forrige uge, altså før jeg fik sat et nyt dæksel på. Og jeg ved ikke hvad det kan have af konsekvenser hvis der ikke er dæksel på :-(

Endvidere når jeg kører og holder speederen stabilt så kører den ok, den hakker lige engang imellem, men når så at jeg træder speederen lidt ned så prøver den at accelerer og den ryster og udstødningen prutter, og pludselig er det som om at den "finder" sig selv igen og accelerer uden problemer og uden rysten...jeg forstår det ikke..
Du skriver, at du har kørt uden tankdæksel i en længere periode.
Kunne det tænkes at der er kommet lidt vand i tanken, som pumpen lige napper en snaps af en gang imellem? Det kører motoren ikke specielt godt på!
Du kunne jo prøve at hælde et par liter karburatorsprit i, for at blande vandet op med spritten som igen blander sig op med benzinen og på den måde får du evt. vand ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

hm..tja..det kunne da godt tænkes. Det har jo regnet meget for nyligt og med den rigtige vinkel så...Jeg har nok været lidt naiv og troet at selve klappen der sidder foran dækslet ville holde vandet ude, eller den klap der sidder nede i bensinrøret. Men jeg prøver at gøre som du forslår. Tak for hurtig tilbagemelding

MVH
Hejsa
Jeg har nu kikket bilen igennem. Katalysatoren ser fin ud, jeg har prøvet at slå til den når den var kold og der var ingen raslelyd. Jeg har kommet karburatorsprit i, benzintanken var næsten helt tom, jeg kom en liter i som skulle blandes op med 25-30 liter benzin. Jeg fyldte dog kun omkring 10 liter i. Efterfølgende har jeg kørt omkring 150 km fordelt på 2 ture, men ingen forskel. Nu mistænker jeg mit benzinfilter og i særdeleshed mine tændrør... Er der nogle der kan give mig ret i det eller er jeg helt forkert på den?
MVH
Annonce
Kig dine tændkabler efter og mål dem gerne igennem. De skal have den modstand der står på dem, og se efter at dit strømfordeler dæksel ser ordentligt ud indeni. Og som du siger er et sæt nye tændrør af god kvalitet aldrig af vejen.
Hej
Det er rigtigt som Mathiasen skriver at fejlen skal søges i dit tændingsanlæg, men når bilen er så gammel som din, kan det ikke svare sig at begynde at rode med de gamle stive tændkabler fordi hvis de ikke er dårlige bliver de det når de bliver bøjet og rettet ud fra den facon de normalt har - Køb nye tændkabler og skift dine tændrør hvis du ikke ved nøjagtig hvor mange KM de har kørt (skal skiftes for hver 60000 Km.) kontroller de fordelerdæksel for revner og slid - hvis du er bare lidt i tvivl om det er godt nok - så skift det også sammen med en ny rotor - så kører bilen garenteret perfekt igen
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen.
Jeg prøvede at tage 1 tndrørskabel af af gangen, og på de 3 af dem lød motoren betydeligt værre, men på det ene tændrørskabel var der ingen forskel - så det lyder lidt som et tændrør der ikke har det så godt. Jeg har åbnet fordelerdækslet og den er ren og tøt indvendigt - ingen ir eller noget. Jeg har på 2 år kørt 50000 km uden at have skiftet tændrør, og jeg ved ikke hvornår de sidst er blevet skiftet, så det vil jeg gøre idag.

MVH
Dobbeltindlæg... Se nedenfor
Prøv at flytte det kabel der er på den dårlige cylinder og tjek at det virker ordentligt på en anden. Du skal naturligvis flytte det i både tændrørsenden og fordeler enden. tit tænder et tændrør bare dårligere når det er gammelt. Men kabler virker, eller også gør de ikke. Og det lyder som en løs forbindelse når den nogen gange genfinder pusten. Mit råd er som polobjørns: skift både tændrør og kabler og vær glad.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis