Defekt kat?

Hejsa
Jeg har en VW polo fra 97. Den har kun kørt 149000 men i øjeblikket skulle man tro den havde kørt det dobbelte. For 1½ mdr siden knækkede udstødningen mellem katalysatoren og lydpotten - hvorfor ved jeg ikke. Jeg købte så et mellemrør og satte imellem og det har holdt helt fint. Af andre ting der skete dengang er også at min tankdæksel blev stjålet og jeg har først igår fået købt et nyt. Men nu er det så at fejlene melder sig. I forrige uge skulle jeg på arbejde. Bilen kører fint - har kørt ca 30 km og pludselig er det ligesom om at der ikke er noget optræk i den. Når jeg er i tomgang prutter den fra udstødningen, men det er en meget konstant rytme. Når jeg sætter den i 1,2,3,4 eller 5 gear og accelerer er det som om at bilen ryster og der er stort set ingen acceleration i den. Så kan den engang imellem nå et punkt hvor den lige pludselig kører som om at intet er galt, dog prutter den en lille smule...Jeg er så inde på om det muligvis er min katalysator der er defekt? Men hvordan kan den så en gang imellem køre som om intet er galt? Så har jeg også været inde på om det kunne være et tændrør der ikke funker?
Hvis der er nogle der har nogle gode råd så vil jeg blive glad for så har jeg da noget at gå efter.

MVH
Daniel
Hejsa Jeg har en VW polo fra 97. Den har kun kørt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Jeg har lige skiftet alle tændrørene. De var meget meget slidte, og det hjalp straks efter. Men "fejlen" kommer stadig en gang imellem, mest ved lave omdrejninger. Så nu må det næste være at skifte kablerne. Men ihverttilfalde har det da hjulpet en lille smule indtil videre :-)
MVH
Hej igen
Skal stadigvæk have skiftet kabler og fordelerdæksel samt rotor. Men på vej til arbejde opdagede jeg at fejlen faktisk blev mindre og mindre..overvejer lidt om det kan være det mulige vand der nok er i tanken?
Men desværre fik jeg et nyt problem - et problem der har været der 3 gange de sidste 2 uger. Jeg kommer ned om morgenen og starter bilen. Den starter ikke første gang, men mens tændingen er drejet kommer den med en underlig lyd fra motorrummet og pludselig er mit ur nulstillet...Kan det skyldes hvis den laver en kortslutning i fordelerdækslet?
MVH
Nej.
Det skyldes snarere at kablerne fra akkumulatoren er irrede enten på polerne, eller også på forbindelsen til stel/karrosse.
Stik du tanken noget mere sprit når du tanker igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Din formodning med en defekt Kat, lyder efter beskrivelsen af bilens problemer, rigtigt. Du kan ikke høre on Katten er klappet sammen ved at slå på den, men chek om der er hul igennem, ved at holde en hånd foran udsødningsrøret, mens du for en til at gasse op.Prøv evt. at samligne, udstødningsflowet, med en anden bil, arbejder selv lidt hos en autogenbrug, og ser tit dette problem, og din beskrivelse af symtomerne, ville straks få mig til at mistænke katten.
MVH
tak for tilbagemeldingen.
Jeg tror nu ikke at der er noget galt med Katten, der er fint hul igennem, og har prøvet med en hånd på udstødningen. På vej til arbejde idag drillede den en smule, dog mest i 1 og andet gear ved lave omdrejninger. Det blev så lidt værre og da så jeg at jeg ikke havde meget benzin tilbage. Jeg fyldte på og kørte på motorvejen i myldretid og sad i kø, og overraskende nok var alle symptomer væk. De kom så igen lige da jeg kørte ind på arbejdspladsen...men dog en fremgang :-)
Annonce
Kunne det tænkes at problemerne min bil har skyldes at batteriet er ved at klappe sammen? Jeg har lagt mærke til at den har svært ved at trække motoren igang når jeg drejer tændingen, og de problemer den ar under kørsel er som regel i 1 og 2 gear når den kunne ca under 1500 omdrejninger? Tænkte bare om det kunne være fordi at batteriet var ved at klappe sammen at den ikke kan trække alle de volt der bliver produceret med mindre at den kører højere end ca 1500 omdrejninger og genertaroren lader? Og når jeg holder i tomgang så står den ok i de første 5-6 sek og så begynder den at dykke... Bare en tanke
MVH
det kunne godt være bateriet , men nok større chance for at det er generatoren du skal kikke på
remmen kan være slidt eller løs
kullene er slidt eller en løs / iret lednig
Hej Daniel
Det er helt sikkert dit batteri er dårligt hvis starteren har svært ved at trække motoren rundt når du starter efter bilen har holdt stille i længere tid.
Hvor gamelt er dit batteri ? - hvis du har mulighed for det så prøv at måle spændingen på batteriet med motoren startet og let omdrejninger - den skal være over 13,5 V og gerne op til 14,0 V så er din generator sikkert i orden hvis værdierne ligger deroppe - prøv at afmontere strømfordelerdækslet og prøv så at starte motoren - den starter selvfølgelig  IKKE men du bruger strøm fra dit batteri - lad starteren køre i ca 15 sec. og sæt så dækslet på igen og prøv at starte. det er kun en lille test af batteriet men det er dog vejledende.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen. Batteri er nu blevet skiftet - kører og starter rigtigt godt nu. Dog er der enkelte ting der generer mig. Når bilen står i tomgang så står den ujævnt - selve omdrejningerne ændrer sig ikke, og når jeg engang imellem skal accelerer ved lave omdrejninger så kan den godt hakke lidt. Opdagede iøvrigt også da jeg igen kikkede at fordelerdækslet har revner på kobberet og at rotoren har slået sig lidt i den modsatte ende hvor der er kobber. Kan det forklare det?
MVH
sår er det bedre at skifte fordelerdækslet og rotor.
så ville den køre bedre i tomgang.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis