Stævnrør..

Er der nogen der kender et fast stævnrør med grafit snor i begge ender ?? de kan begge justeres.. mit spørgsmål er nu . er det kun selve snoren aksel ligger i ??? det er en 25 mm aksel (Messing) men selve indløbet i begge ender er 26mm , da jeg fik skruen af var der ingen notgang i aksel , og derfor ingen not , men det sad dælme godt fast aftrækker og varme måtte der til.. i den ende der vender ind i båden kan jeg justere , men i den udvendige ende går justeringen helt i bund , og der er stadig slør... hvor kan man købe ny snor - bånd eller hvad nu det er ..

Kan sende billeder , hvis det kan hjælpe noget..

MVH Hald
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Masnedø har fedtsnor og Vetus tætning i deres katalog side 354. Du kan også søge efter det på hjemmesiden, men der er ikke billeder.
Der er mange firmaer der handler med det, men det skal helst være den rigtige tykkelse - længden kan altid afkortes (på skrå).

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Fedtsnoren skal monteres som ringe ikke snos omkring. Men den er ikke beregnet, som leje, kun som pakning, så du bør ha' repareret stævnrør og aksel, så sløret er væk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Altså jeg har en gennemførring med en 25 mm aksel. min skruge er også varmet på. Indvendig i båden sidder der en messing flange/leje som er skruget på stævnrøret på "lejet" er der monteret en smørre kop til fedt fedtet flyder ud og fylder hele stævnrøret med fedt. derudover er der lagt fedt "snor", 2 ringe, omkring som man ka stramme og løsne efter behov (så det er tæt). ud vendig er der bare en flange i messing med etudgangs hul på ca 25.5 - 26 mm her er der ingen "snor"? og jeg forstår ikke helt hvorfor du har "snor" der?

Nå men min motor/båd er jo også gammel gammel så det er jo ikke sikkert det er det samme hos dig.

I slutningen af denne video ka du se min indvendige flange/leje: http://www.youtube.com/watch?v=s7lUzh6MmD8

jeg bruger selv vetus 5mm husk at klippe/skære snoren i smig så enderne kører ind over hinanden og ikke bare støder op til hinanden, men det står sikkert på pakken ellers spørg forhandleren ;-)

stortset alle marine forhandlere har fedtsnor eller ka skaffe det.
men som ulf siger så er masnedø et godt bud

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Mit indvendige flange er også 25,5- 26 mm i leje med en fedtsnor måske 4-5 ringe der kan justeres.. min udvendige leje er også 25,5-26 mm også med en blød pakning/ fedtsnor men den er kun 1-2 ringe og kan også justeres .. men syndtes bare at 0,5-1mm overstørrelse er lidt rigelig ??? og så er aksel ikke rustfri.. men messing .. det har jeg da aldrig set før.. er det fordi den er gammel..?? det er et stævnrør jeg lige har købt.. fordi jeg har sat større motor i .. min gamle aksel er 19mm .. jeg er gået fra 6hk kosør bensin til 9hk VP .. tror i at aksel stadig er stor nok til en større skrue .. gammel skrue var 30.mm ny er 34 mm.. så jeg ikke behøves at skifte aksel og stævnrør .. for det der sidder på den nu altså 19mm fejler ikke noget .. men kan det holde til en lidt større skrue.. så løser problemet sig selv .. så behøver jeg ikke at skifte stævnrør ..

Sender lige et par billeder af det købte stævnrør imorgen ..

 

MVH Hald

Messing skrugeaksel?????????????????? Lyder skørt den må da blive blød som smør men sådan var det nok i gamle dage;-)

25.5-26 mm er ikke for meget, så længe der er rigeligt med fedt og en god pakning indvendig.

Nå, med hensyn til de 19 mm så vil jeg da tro det ka gå MEN det kommer helt and på hvor lang akslen er og hvor mange omdrejninger den gamle motor kørte og hvor mange den nye kører. og det ved jeg sku ikke lige spørg evt på dansk motor samling : http://www.motorsamling.dk/ hvis han ikke ved det så ved han hvem der gør.

Det er også muligt de ved det på kosør propeller: http://www.propeller.dk/

Er den nye motor også benzin? for hvis det er en diesel så er der jo mange flere vibrationer og så sku man måske overveje gummie lejer?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Den nye er diesel .. for fuld hammer kører motor 3200 mmdr. med en udveksling på gear  der er 3,00-1 svarer det vel til ca 500-800omdr.- ved normal sejllas .. jeg er selv maskinarbejder så da jeg så aksel var af messing kom der odså nogle panderynker i panden .. men mon min nuværende skrue kan klare en anden skrue der er 4cm større i diam . ???
MVH Hald
Pas ;-)
Jeg ville spørge et af de to steder jeg skrev tidligere. der findes nogen tabeller for længde/omdrejning/størrelse ku forestille mig at de har styr på det hos kosør propeller el hos dansk motor samling. husk også at sige at den nye er en diesel!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Lige et par billeder af stævnrør... Kender nogle dette stævnrør..? det er garenteret så gammelt at det er løgn.
Tja ka stadig kun opfortre til at ringe til en af de muligheder jeg gav tidligere. Stævnrøret ser jo ganske fint ud trods alderen. er det skrue aksen der er på det første billede? det ser tilgengæld ikke så godt ud, ser ud som om nogen har taget en bid ;-) i øvrigt er det ikke messing men rødgods

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis