varmerør til 1. sal

Hej!

Står netop overfor at købe nyt hus, men har et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med.
Huset er opvarmet vha. et oliefyr tilkoblet stueplanen, der er dog ikke ført rør op til 1. salen, der pt. opvarmes af elradiatorer. Hvis vi overtager huset, skal varmerør føres op til 1. salen, så oliefyret også opvarmer disse rum. Kan dette overhovedet lade sig gøre, og hvilket prisniveau vil det ca. ligge på? - med henblik på nedslag i pris!

Håber I kan hjælpe os
hilsen den grønne huskøber!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- etagen er ca 50 m2 fordelt på 3 rum!
selvf kan det lade sig gøre, nu er dette en gør det selv side så en total pri er selvf uden håndværkerregning .

jeg har et hus hvor jeg selv har ført varmen op, det var en gammel nedlagt skorsten igennem huset, den er alle installationerne så trukket op igennem. det kostede en 50 m rulle pex rør-i-rør til omk 500 kr, 3 radiatore til omk 600 kr. og dvs fittings, dåser osv omk 2500, + lidt til vvs'eren der skulle koble det til da det var direkte fjernvarme.

alternativt kan man fræse rør-i-rør ind i væggen og føre det op, men det nemmeste er hvis man kan finde en service kanal af en slags.
Mange tak Planen er selvfølgelig også, at lave så meget som muligt selv!
Der er en nedlagt skorsten i huset, så det vil jo bestemt være en mulighed...
På længere sigt vil jeg gerne have en brændeovn installeret i huset igen, så ved ikke, hvad det vil betyde for skorstenen som servicekanal?! koblede du pex røret til et eksisterende varmerør, eller lagde du helt ny forbindelse ind?!

Mange tak for dit svar
hmm.. der var jeg vist blank?? kan vel ikke bruge skorstenen så.. he!
nej du kan selvf ik bruge skorstenen hvis du vil bruge den til en brændeovn .

men spørgsmålet er så om du vil bruge den da sådan en gammel skorsten tit er i en ringe forfatning, og ikke lever op til nutidens standarder, hvis huset er pudset kan man vælge at bygge en ny isokern skorsten op, det skulle være ret enkelt og forholdsvist billigt.

min fjernvarmeinstallation går ind i huset nede i kælderen, så der blev koblet sådan en kobber koblingsdims på det eksisterende dernede hvor hver radiator så blev koblet på.
Annonce
Jeg satte 5 nye radiatorer op og trak diverse rør, - i kobber, - det løb op i 6000 kroner. Lavede det hele selv.

Det bedste er at sætte et tee på et hovedrør. Er der ikke en skunk, du kan komme ind i?
nope.. de har fjernet skunken og omdannet den til enhver kvindes drøm... et walk in closet.. he he! - tak gamle ejere
Jeg tænker bare, at inden man går i gang med en omfattende renovering af sit varmesystem, så skal man måske lige tale med en energirådgiver/byggesagkyndig først, for måske er det overvejende "billigere" at skifte varmesystem. Olie er jo dyrt - så måske kan I skifte til gas- eller pillefyr. Man kan kombinere med solvarme, hvis ens tag har den rigtige "retning" og der er også mulighed for varmepumpe - eller genindvinding.
Uden at være fagmand, så tror jeg også der kan være noget med ydelsen på dit oliefyr - det er måske indkøbt til de nuværende m2 og kan måske ikke opvarme de ekstra m2 tilfredsstillende?
Hvis du alligevel skal trække rør og sætte radiatorer op, så er springet måske ikke så stort til at skifte energikilden ud.
Der kommer iøvrigt tilskud fra staten fra nytår, hvis du skifter din gamle oliekedel ud med noget mere miljøvenligt - jeg mener i hvert fald, at det er besluttet???

Tamsen

okay.. jamen mange tak.. det er da helt sikkert noget der skal undersøges
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis