pludselig stor frigang på kobling

Super dag  
Har en og er glad for min Renault Laguna fra 2005 med 100 t. på klokken.
I dag da jeg koblede ud kunne jeg mærke der skete et eller andet og min kobling fik pludselig ca. 5 cm. frigang! Jeg kiggede op under, der ved "armen", der kunne jeg se der var en løs kontakt der tydeligvis var faldet af.
Google er min bedste ven :-) og har der fundet frem til, at det er kontakten til min fartpilot.
Den er nu sat på plads igen (og virker), men frigangen er stadig, næsten den samme. Ihvertfald nu 4 cm. Det er bare som om, selve det på kontakten der mærker om koblingen er trådt ned godt kunne være længere? Jeg kan trækker det ud et par cm., men når så koblingen slippes går det ind igen.
Var der nogen der fattede en skid af det??

Skal jeg have en ny kontakt? Eller er det noget andet, tror der er noget der hedder "Udflytterhjul" eller noget?

Mvh.

Ronnie

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du stadig kan få bilen i gear, ved at koble ud, lyder det som om din udrykkerarm er brækket - eller kablet er ved at springe. PS: Udflytterhjul = udrykkerleje kan man høre rumle og skramle, hvis det er slidt op.

hmmm. Den kobler ud, helt fint! Den hverken rumler eller skramler. Jeg synes bare frigangen er for stor. Måske den der kontakt er i udu? Det er vel værd, at prøve? guderne må vide hvad en ny kobling koster, når en ny tandrem koster 10 k.

Ps. Udrykkerleje, den fik jeg :-)

Mvh.

Det lyder til at være koblingskablet, der er ved at dø.
Strømpen, som kablet løber indeni er slidt igennem og er ved at bryde sammen og snart vil du ikke kunne koble ud overhovedet. Kablet skal skiftes snarrest. Det koster ikke en bondegård.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. måske dumt spørgsmål? Men min kobling er jo hydraulisk, gælder det så stadig, det du skriver?
Og hvis det gør? er det så en stor deal, at skifte det?

mvh.
koblingskablet er blot en "forlængelse" af din koblingspedal, hvis tryk bliver forstærket hydraulisk. Kablet koster nok 3-400 kr. - skift af mekker - ca. 600,-

Annonce
Det ville da være fantastik! Jeg troede det var et kabel der gik hele vejen og at udrykkerlejet skulle skiftes samtidig.
Går kablet hele vejen igennem, ud til motoren?
ok 600 kr. er 30 min. hos Renault.
Mvh.
Udrykkerlejet sidder nede i kobl.huset og udløser koblingen fra indgreb i gerarkassen, når du trykker pedalen ned. Kablet går ned til koblingshuset, der sidder mellem motor og gearkasse. Sidst: Hvem siger du skal på et Renault-værksted? Kablet kan fåes hos enhver grossist og skiftes hos enhver der har en grøn ladeport

Har nu været hos Renault!
Det var en lille plastik split der sidder på koblingscylænderen der var røget af.
Den kunne ikke findes igen, men det blev løst med en helt almindelig split af metal. Lad mig gætte på, at vi taler om en split på 2 x 1 x 2 cm. som ikke kunne købes løst
Så hvis det ikke holder, koster det en ny! Den koster så 1.600 kr. + montering, hvis man ikke vælger bare at tage splitten og sætte i den "gamle"
Lige nu sidder koblingen hvor den skal Og det tog 2 mekanikere 30 min.

Men mange tak for de fine indlæg!!

Mvh.

Velbekomme.
Og tusind tak til dig for at give feed back, nu hvor det endelige svar er kendt. Kun på den måde bliver vi alle lidt klogere.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis