Mulig skimmel i kommende barneværelse?

Hej

I vores relativt nyindkøbte hus er turen nu nået til det midlertidige barneværelse, så det er klar når vi bliver en ekstra i husstanden om 3-4 ugers tid.

Værelset har tidligere været brugt til "hundeværelse" og denne lugt har været svær at slippe af med. Vi troede i starten bare at det var fordi hundene havde pisset derinde.

Jeg trak i dag linoleumsgulvet af, idet vi tænkte at det muligvis var det der afgav den lidt underlige lugt. Til min store rædsel opdagede jeg et par fugtpletter på gulvet ligesom at lugten blev betydeligt kraftigere da det var væk.

Jeg pillede derefter en gulvspunplade af der lå løst (tidligere ejer var en klaphat og havde ikke lavet det ordentligt efter en montering af radiator). Efter pladen var pillet af blev lugten endnu kraftigere og der lugter nu decideret af "kælder".

Min umiddelbare tanke er at der er et fugt-problem. Løsningen er at rive alle gulvspånplader ud og fjerne de terrænbats der ligger nedenunder... Derefter fjerne det sand der befinder sig under terænbats'ne således jeg står med et råt klap-lag tilbage... Så en affugter og en varmekanon på en uges tid til det tørrer godt op.

MEN; vandet skal jo komme et sted fra. De tilstødende rum har ingen problemer så jeg tvivler på at det skyldes manglende dræn rundt om huset (tror ikke der er noget pt). mht vandrør i rummet er de slet ikke placeret hvor problemet er...

Såfremt jeg ender med at pille det hele op og fjerne batts, hvordan laver jeg så rummet igen? Vores fremtidige plan er at rummet skal lægges sammen med et tilstødende rum til køkken-alrum, hvori der ligger klinker med gulvvarme. Da jeg både er doven og nærig vil jeg gene vide hvordan jeg nemmest laver rummet beboeligt uden at det koster en formue.

Det var en lang smøre, men håber folk kan hjælpe (Det plejer i jo at kunne)!!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt glemme alt om at det bliver til børneværelse det første halve år, desuden skal spædbørn behandles bedre end en hundehvalp.
Og så kan du gå igang med at fjerne alt fra det rum, hele gulvet skal op helt ned til jorden, er der tapet på væggene kan du tage det med også.

V.h.  Håndværkeren
Helt enig med håndværkeren om at man skal passe på de små, så de ikke vokser op med alle mulige allegier.

Jeg ville kontante jeres forsikringsselskab med det samme, har i problemer med skimmelsvamp, og har råd og svamp skade på jeres forsikring, er i sikkert dækket ind der som en forsikringsskade.

kunne skam heller ALDRIG NOGENSINDE falde mig ind at indlogere noget som helst levende i et rum med skimmelsvamp, om det så var en kanariefugl!!!

mht forsikring troede jeg det var ejerskifte-forsikringen der skulle dække da det højst sandsynligt har været et problem før vi overtog.

Lyder til at min tanke med at "strippe" rummet var korrekt, hvis det er skimmelsvamp. Men hvordan finder jeg ud af det? Skal jeg have fat i en skimmel-ekspert der tager en prøve eller kan en taksator fra forsikringen se det?

Når i siger ingen beboelse i et halvt år - er det så bogstavelig talt? og hvorfor - hvis man altså renser rummet fuldstændigt?

Mvh Henrik
og vi har heldigvis råd og svamp med i husforsikring
Så hvis ikke ejerskifteforsikringen vil tage den, så kan du få den dækket over din råd og svamp forsikring.

Prøver af skimmel / svamp foretages sikkert af forsikringen, så de ved hvordan det skal gribes an.

Når rummet er tørt og evt. vægge renset ned, er det beboeligt igen, så bare rolig ½ år går der ikk´...
Annonce
okay... så er problemet nok bare at vores ejerskifte har en selvrisiko på 30.000.... Men det er jo nok heller ikke så dyrt - det tager bare tid... arbejder heldigvis for et firma der har en skimmel-svamp-afdeling... jeg prøver at høre en af dem ved lejlighed, medmindre husforsikringen dækker.
Uansat hvad så er det meste af den selvrisiko nok væk, når skaden er udbedret, uanset om du så selv laver det, eller får nogle til det.

Hvor længe er det siden, radiatoren blev monteret?. Hvis der har været et uheld med noget vand dengang - og det er løbet ned i isoleringen, kan det lugte derfra længe efter - det kan tage ekstremt længe for det at blive ventileret væk.
Så måske er skaden ikke så stor!

Men under alle omstændigheder - op med det hele og lav det ordentligt, alt andet fortryder du. Men tal med forsikringen inden du gør det (ellers kan du skyde en hvid pind efter erstatning). Jeg har flere eksempler på, at forsikringen pludselig er til at handle med, hvis man tilbyder at lave det selv - og f.x. kun får dækket materialer. Det har faktisk stor værdi for dem at beholde en god kunde.

Mvh.

Jan R.
Jeg har heller ingen intentioner om at "sjuske" eller springe over hvor gærdet er lavest... Det har den tidligere ejer gjort og det ses tydeligt...

Har taget masser af billeder allerede, men gør ikke mere før jeg har snakket med dem... Håber ikke det er skimmel, men når det lugter af kælder kan det næsten ikke være andet....
eller hvad?
Hej

Hvis det lugter af "kælder" er der næsten helt sikkert en eller anden form for skimmelsvampe i rummet/konstruktionerne, og det bør undersøges nøje af en ekspert på området.

Hvis det kan bevises, at der har været skimmelsvampe ved overtagelsen, er det en sag for ejerskifteforsikringen, hvorimod husforsikringen nok kun dækker, hvis det er en følgeskade i forbindelse med en anden dækningsberettiget skade, som f. eks en rørskade.

Jeg har efterhånden jævnlig sådanne sager/undersøgelser, som anses for at være et stort problem i fremtiden.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis