Mulig skimmel i kommende barneværelse?

Hej

I vores relativt nyindkøbte hus er turen nu nået til det midlertidige barneværelse, så det er klar når vi bliver en ekstra i husstanden om 3-4 ugers tid.

Værelset har tidligere været brugt til "hundeværelse" og denne lugt har været svær at slippe af med. Vi troede i starten bare at det var fordi hundene havde pisset derinde.

Jeg trak i dag linoleumsgulvet af, idet vi tænkte at det muligvis var det der afgav den lidt underlige lugt. Til min store rædsel opdagede jeg et par fugtpletter på gulvet ligesom at lugten blev betydeligt kraftigere da det var væk.

Jeg pillede derefter en gulvspunplade af der lå løst (tidligere ejer var en klaphat og havde ikke lavet det ordentligt efter en montering af radiator). Efter pladen var pillet af blev lugten endnu kraftigere og der lugter nu decideret af "kælder".

Min umiddelbare tanke er at der er et fugt-problem. Løsningen er at rive alle gulvspånplader ud og fjerne de terrænbats der ligger nedenunder... Derefter fjerne det sand der befinder sig under terænbats'ne således jeg står med et råt klap-lag tilbage... Så en affugter og en varmekanon på en uges tid til det tørrer godt op.

MEN; vandet skal jo komme et sted fra. De tilstødende rum har ingen problemer så jeg tvivler på at det skyldes manglende dræn rundt om huset (tror ikke der er noget pt). mht vandrør i rummet er de slet ikke placeret hvor problemet er...

Såfremt jeg ender med at pille det hele op og fjerne batts, hvordan laver jeg så rummet igen? Vores fremtidige plan er at rummet skal lægges sammen med et tilstødende rum til køkken-alrum, hvori der ligger klinker med gulvvarme. Da jeg både er doven og nærig vil jeg gene vide hvordan jeg nemmest laver rummet beboeligt uden at det koster en formue.

Det var en lang smøre, men håber folk kan hjælpe (Det plejer i jo at kunne)!!
Hej I vores relativt nyindkøbte hus er turen nu... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke med forsikringen. 14 dage efter vi var flyttet opdagede vi at kloakrørene var ramt af rotter og troede at det var en sag til ejerskifteforsikringen - men den skulle altså køres på husforsikringen selvom de jo nok var der før vi overtog huset.

Ved ikke om det samme gør sig gældende her. Vi slap med 1900,- i selvrisiko imod 10.000 så det er da værd at tage med.
Tja nu er der mange slags skimmelsvamp, faktisk er de færreste et problem ud over at de ikke skal være inde i boligen og at de slet ikke skal kunne have vækstbetingelser i bygningskonstruktioner. I naturen, f.eks under en tur i skoven, er vi dagligt omgivet af mange tusinde typer uden at vi tager skade af det. Så pas på med ikke at gøre det til et større problem end det er. Almindelige "hus"skimmelsvampe giver den klassiske lugt af fugtig kælder og er i små doser ikke skadelig, men man kan ved længere tids ophold i sådanne miljøer udvikle allergier, så alene af den grund skal du renovere det (de) rum hvor der kan være problemer. Men lad være med at spilde tid og penge på målinger, hvis der lugter af kælder er er der skimmelsvampe i rummet og så SKAL det renoveres.

Og i det tilfælde er sparsommelighed og magelighed en skidt kombination.

Du skal simpel hen strippe rummet/rummene helt, dvs fjerne hele gulvkonstruktionen helt ned til jorden, banke al pudsen af væggene, og eventuelt fjerne lofterne. Så laver du en ny gulvkonstruktion, bestående at et kapillarbrydende lag af100 mm lecanødder, derefter godt 200 mm isolering (flamincoplader), oven på flamincopladerne ligger du en plastfolie, bare for at være sikker, og så stopper den også for eventuelt radon fra undergrunden. Oven på dette støber du en jernarmeret 100 mm betonplade (gulvet), eventuelt med gulvvarme, og slutter af med et tyndt pudslag, herefter kan du lægge klinker eller trægulve, hvis du vælger gulvvarme ville jeg vælge klinker. Når du har støbt gulvet pudser du væggene op igen, og sætter nye lofter op. Inden du sætter loftet op skal du sikrer dig at der er ordentligt isoleret op mod taget, og selvfølgelig at taget er helt tæt, så der ikke kan trænge regn ind i dit loft.

Hvis du gør som nævnt ovenfor er jeg sikker på at du vil få nogle meget lækre rum til køkken eller til din lille nye.

Hvorvidt du vil prøve at trække nogle penge ud af dine forskellige forsikringer er selvfølgelig et spørgsmål om tålmodighed,, det er min erfaring fra ligende sager at der kan gå år inden der falder en afgørelse, og du må intet røre før forsikringsselskabet har afsagt en "dom".

Men smøg ærmerne op og god fornøjelse

Peter

Proff-fusk

det "positive" er så at hvis du får en ting mere der skal laves af ejerskifte forsikringen, har du ingen selvrisiko da det er et samlet selvrisikobeløb, uanset hvor mange gange du bruger den kan den samlede selvrisiko ikke overstige 30000
Så er der nyt i sagen..

Jeg har revet gulvet op og kan konstatere at der tilsyneladende ikke er skimmelvampeangreb i rummet (HURRA). Har snakket med mn chef som styrer skimmel-afdelingen i det rådgivende ingeniørfirma jeg arbejder i... Hun siger at der sagtens kan lugte af kælder uden der er skimmel... Det skyldes at isse byggematerialer kan afgive et kemikalie der lugter af kælder når de bliver våde... Så jeg går ud fra det er det...

Derimod er betonen en anelse mørkere i det ene hjørne ind mod badeværelset.... Så nu gennemgår jeg armatur og fuger for at se om problemet er der...

Hvordan og hvorledes med eddike-vand til at fjerne lugt? kan det bruges her? og hvor lang tid skal det stå hvis jeg sætter 6-8 tallerkner op i rummet (12 m2) og fylder dem regelmæssigt op?
Hej Henrik.. Jaa den med eddiken er vist fra min farmors tid da min farfar røg i stuen og hun ikke kunne lide ligten. Så satte hun bare en skål med eddike ind, det skulle nok "overdøve" lugten af cigarrøg !! Og jeg tror heller ikke at det gør andet, men det er nok lidt som man selv tror på det. Idag kan du jo købe duftblokke der dufter af alt fra jasmin til citrus, og de gør nok heller ikke andet end at tilføre endnu mere kemi til luften så din næse slet ikke kan lugte noget !!
Og så tilbage til lugten af skimmelsvampe og din chefs udsagn om at visse byggematerialer kan "lugte" af skimmelsvampe/kælder, jaa den er jeg ikke helt sikker på holder. Jeg er selv ingeniør og har arbejdet i 15 år i et ingeniørfirma der netop rådgav om skimmelsvampe, hovedsageligt i skoler og offentlige bygninger, hvor det var, og stadig er et kæmpe problem på grund af manglende vedligeholdelse.

Nå men for at se om der er en dampspærre i betonlaget kan du med en mejsel lave et lille hul, ned til jorden under, der skulle gerne ligge et plastforlie under betonlaget, men det gør der højst sandsynligt ikke, Hvis der ikke ligger en plastfolie under betonlaget vil jeg anbefale at du ligger en meget kraftig plastfolie ud over betonlaget, inden du laver det nye gulv. Den skal slutte tæt til det omkringliggende fundament. Alternativt skal du lave et passende antal ventilationsåbninger i fundamentet (ud til det fri) lige over betonlaget og lige under gulvisoleringen, men kun hvis der er plads, og det er der nok ikke.
Men den bedste løsning er stadig at fjerne hele betonlaget og starte helt forfra som tidligere beskrevet.

Den mørkere beton ind mod badeværelset skyldes helt sikkert en opfugtning enten fra varmeanlægget eller fra gulvafløbet. Og det skal selvfølgelig ordnes... og det kan kun gøres ved at du banker gulvet op i badeværelset... desværre.

God fornøjelse.
Peter

Proff-fusk

Annonce
Tak for svar..

Hun har stukket mig en hel lærebog om det og ifølge den kan det altså godt passe. Tanken med rummet er at der i denne omgang bare skal laves "mindst muligt" uden det er sjusk. Rummet skal nemlig lægges sammen med et andt rum og i den forbindelse banker jeg gulvet op så jeg kan få lavet bunden ordentligt med styropo osv. Har det bedst når tingene er som de skal være :-)

Har opdaget et par mistænkelige fuger som jeg prøver at "smøre ind" i silikonefugemasse. Så ser jeg om det hjælper på den anden side af muren... Badeværelset skal laves om et års tid (og IKKE før) så håber lidt på det bare er det....
Hej igen

Ok fint nok der er jo heller ingen grund til at lave et stort mummer ud af det hvis du alligevel bygger det hele om inden for et par år. Men af nysgerrighed har jeg prøvet at måle fugtindholdet i det betongulv jeg selv har i kælderen, Kælderen ( ½ kækder) er tør, men uopvarmet, ud over de rør der går til radiatorene i stueetagen, huset er fra 40-erne og betongulvet er uden tvivl støbt direkte på jorden. Gulvet er pænt lyst og ser ikke fugtigt ud, men alligevel har jeg målt et relativt fugtindhold (%RH) på ca 95 hvilket indikerer at der er temmelig meget vand i gulvet. I nybygninger skal %RH ligge under 65 før der må lægges trægulve oven på betonen. Jeg har målt fugtindholdet men en tester der hedder EXOTEK Humitest MC-100S, og måske din chef har en tilsvarende du kan låne så du kan måle hvor meget vand der er i betonen. Ellers kan du prøve at lægge et stykke plast ud på betonen ca 50 X 50 cm men gerne større, og tape det til i kanterne. Lad det ligge et par dage og når du så fjerner det kan du se hvor meget vand der er kondenseret på plasten, husk ingen varme i rummet, det giver dig en god fornemmelse af hvor meget vand der kommer op igennem betonnen. Hvis det viser sig at der er meget vand i betonen kan du overveje on du kan lave en ventilation af hulrummet (hvis der er et) imellem betonlaget og isoleringen.

God fornøjelse

Peter

Proff-fusk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis