Love ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen

Hej med Jer.

Mig og en ven er ude i en diskussion vedrørende 2 elektriske installationer, hvorvidt de er lovlige eller ej. Det er installationer på et skib.

Første diskussion går på, om det er lovligt at slutte 24Vdc til en almindelig vægstikkontakt, eller om der kun må forbindes 230 Vac til sådan een ?

Anden diskussion handler om, om det er tilladt at trække tyndere ledninger end 1,5mm2 op gennem loftplader ? Ledningerne skal bruges til 24Vdc til en lader til et kamera.

Hvis der er nogen der kan afgøre diskussionen, meget gerne sammen med tekst fra stærkstrømslovgivningen, så hører jeg gerne.

Nyd livet.......lev i nuet.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der er tale om skibe, er der andre regler end stærkstrømsrelementet, men den er dog god at bruge som rådgivning.

Skibselektrikker bruger sommetider alm. stik til 24V husk at mærk dem. Så det kan ses meget tydeligt at det er 24V.

Der findes tabeller over hvordan du beregner # af ledninger til DC, den ligger i mindst en tråd i lav-båd.
Men hvis det kun er til et kamera vil et #0,75mm være nok.
Husk at det skal være blødekabler eks. h7ho gummi/neopren kabel, installationskabel til huse kan ikke tåle de vibrationer der er på et skib.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Mig bekendt, gælder stærkstrømsdirektivet ikke men bruges kun som rette snor, dvs at det er et bemyndigelses organ der vurdere installationer f.eks veritas norskeveritas, ved skibsinstallationer behøves en aut. heller ikke. der kan dog gælde andre regler indefor persontransport.

Jeg arbejder meget med nybygninger og ombygninger, og har meget tit set alm 230V stik mærket med enten 12 eller 24V, både som jævn og veksel.

Ledningen til videokamerat skal nok være skærmet,
mest brugte ledening på skibe er skærmet installations kabel, 6 - 12 trådet.

Køletekniker & Energiteknolog.

Mange tak for gode svar

Venligst

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind