Vådrumssikring sommerhus anno 1999

Hej,

Har et sommerhus bygget i 1998/1999. Har konstateret der i bruseniche under fliser og gummifuge kun er et lag gipsplade der blev primet med noget "rødt" noget.

Har temmelig svær ved at finde nogen der konkret vil udtale sig om dette. Kan se at sommerhuse tilhører reglementet for småhuse og at der derfor kan gælde regler som går at dette måske er lovligt.

Ydermere er der "luft" bag fliserne de sidste 2 cm ned til gulvet - sikkert fordi brusenichen netop er nedsunket 2 cm. Igen, hvis reglen på daværende tidspunkt er at flise og gummifuge er nok, så er det måske også lovligt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hhmunk på 18 nov 2009 10:35
Hej,

Har et sommerhus bygget i 1998/1999. Har konstateret der i bruseniche under fliser og gummifuge kun er et lag gipsplade der blev primet med noget "rødt" noget.

Har temmelig svær ved at finde nogen der konkret vil udtale sig om dette. Kan se at sommerhuse tilhører reglementet for småhuse og at der derfor kan gælde regler som går at dette måske er lovligt.

Ydermere er der "luft" bag fliserne de sidste 2 cm ned til gulvet - sikkert fordi brusenichen netop er nedsunket 2 cm. Igen, hvis reglen på daværende tidspunkt er at flise og gummifuge er nok, så er det måske også lovligt?
Det røde "noget" er nok en vandspærre skal du se, og at der er 2 cm mellem flisevæg og bunden er ganske korekt udført. Det er for at vand der løber ned af væggen ikke skal trække ind og op på bagsiden af væggen.Jeg tror ikke du skal igang med at ændre det eksisterende, det er kun hvis du vil forny tingene at de skal være efter nutidens krav.

V.h.  Håndværkeren

Hej

Det røde er sikkert en primer for fliselimen.

Jeg kan ikke huske reglerne for, om om det er tilladt med alm gipsplader på det tidspunkt, men der har i hvert fald været krav til vådrumsmembran siden 1996.

Hvis sommerhuset er fra 1999, er der krav om vådrumssikring ifølge Småhusreglementet's afsnit 10 med henvisning til afsnit 4.6, hvor der samme krav som i parcelhuse.
Hej,

Tak for svar. Har et par tillægssp. du måske har kommentarer til.

Jeg er i tvivl om præcist hvornår huset endsige badeværelset er opført, dvs. om det er før eller efter 15.09.1998. Findes der et lignende småhus reglement før denne dato? - jeg kan ikke selv finde det.

Har fundet følgende i småhusreglement 15.09.1998-31.01.2001:

4.6.2 Til vandtætning af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal flisesystemer og fugefri belægningssystemer, som påføres i flydende form, udføres i overensstemmelse med vilkårene i Bolig- og Byministeriets godkendelse af de enkelte fabrikater.

SP: Jeg er i tvil om fliser med primer kan gøre det ud for ordet "vandtætning" i ovenstående eller om der kræves mere som du skriver, dvs. en egentlig membran.

Samtidig henvises også til en SBI som jeg må prøve at anskaffe:

(4.6.1) I SBI-anvisning 189 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres.

Hej igen

Ja der findes et småhusreglement fra 1985:

http://www.ebst.dk/file/6091/bygningsreglementet_1985.pdf

De godkendelser der nævnes i 4.6.2. trådte i kraft i 1996.

En primer har intet med en vådrumsmembran at gøre, men skal blot mindske materialets sugeevne, så limen ikke tørrer for hurtigt ud, ligesom microdispenser ved malerarbejde.

SBI 189 var blot forløberen for By & Bygs Anvisning 200 og du må kunne låne den på biblioteket.
Hej Igen,

Tak for svar og link.

Jeg er med på at primer ikke er det samme som en vådrumsmembran.

Det der er mit spørgsmål er: Kunne det tænkes, baseret på reglementet fra 1985 og praksis i 1998 at det var nok med fliser? Dvs. at fliserne alene gjorde det ud for at være vandtæt?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også