Renovering af badeværelse

Må man lægge nye fliser ovenpå gamle (gulv og vægge) i bruseniche uden af lave vådrumsmembram.

Huset er fra 1984 så der er sikkert ingen vådrumsmembram i forvejen.

Der er beton under de nuværende fliser.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.
Den må vi vist lige have en gang til, vil du lægge nye fliser uden på de gamle ?
I så tilfælde får du kun dobbelt så meget arbejde, for de vil slippe på et tidspunkt i nær fremtid, du skal have alt det gamle ned, før du sætter nyt op (med og uden vådrums membran)

V.h.  Håndværkeren
Det er nu ikke den erfaring min murer har fra adskillige bruchenicher. Og ej heller hans kollegaer har fra samme metode.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu skriver du selv MÅ man. Hvis vi forudsætter, at det du har gang i er en renovering, så skal du følge de nugældende anvisninger, og deraf følger at du skal have vådrumsmembran.

P.S: Har i øvrigt en erfaring fra et 60-er badeværelse, hvor det viste sig, at der ikke var fuldbredde klæber bag fliserne, men kun klatter i hjørnerne. De sad ikke specielt godt fast efter 30 år, og ville have været helt håbløse at sætte noget udenpå.
Er du nu helt sikker Lars.

Brusenichen er jo lovlig i dag og der ændres ikke noget på det bestående. De eksisterende fliser bliver, hvor de er. Der sættes blot et ekstra lag udenpå, der jo endda gør sværere for vandet at komme ind.
Hej

Hvis du renoverer skal du opfylde nugældende krav, og der har du bl.a. et problem ved afløbene, da du kun må bruge godkendte løsninger som VA godkendte dele til afløbene, men spørg din vvs-installatør.

Undersøg dine nuværende flisers vedhæftning nøje inden du beslutter dig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men det er jo netop det Orla, om jeg "renoverer". Der er jo forskel på at pille gamle fliser ned og sætte nye op, og så at sætte nye udenpå de gamle. Det gamle badeværelse er jo stadig intakt "indenunder".

Lad os tage et andet eksempel. Hvad nu hvis jeg blot maler fliserne på badeværelse. Skal der så også laves vådrumsmembran - nok næppe.

Vede afløbet skal dette natuligvis forhøjes med godkendte afstandsstykker - så er det vist på plads.
Hej

Sammenlign det lidt med (selv om det er en anden problematik), at hvis du ville lægge en ny tagbelægning ovnpå dit gamle tag, skal du også opfylde nogle krav til isoleringen indenunder, selv om du ikke rører ved det ellers.

Det er ganske almindeligt håndværk, at hvis man ser et badeværelse der er monteret med nye fliser i år 2009, vil man nok også forvente at kravene til vådrum på det tidspunkt er opfyldt.

Det er jo ikke en ekstra skat der er tale om, men et arbejde der opfylder de krav der er på tidspunktet.

Med hensyn til afløb er det jo et spørgsmål om du kan få  godkendte forhøjningsringe til dine nuværende afløb??

Hej,

For ca. 2 år siden gjorde jeg som du beskriver ved renoveringen af et badeværelse. Dog pillede jeg vægfliserne ned og satte så kun nye op i brusenichen (med membran osv). Inden jeg lagde nye fliser ovenpå de gamle på gulves flydespartlede jeg det hele og "malede" så med membran. Flydespartel og membran er ikke det store arbejde og så er man sikker på at det er gjort ordenligt. Mht. afløb så fik jeg en forhøjer rist hos min vvs mand. Så går ud fra at den er godkendt.
Husk dog ikke at bruge selvnivelerende flydespartel af hensyn til korrekt fald. Vær også opmærksom på at der (så vidt jeg ved) skal være 3cm niveauforskel fra gulvet i det tilstødende rum og så afløb.
Det sidste skal Orla nok lige svare på om er rigtigt. Mener jeg læste det et sted :-)

Lars

Hej Orla, jeg har nu fået fat i By og Byg Anvisningg 200 (SBI 200) og så vidt jeg kan se i denne, skal man kun overholde nugældende regler ved væsentlige ombygninger. Der står direkte et eksempel på en mindre ombygning, der ikke skal overholde de nugældende regler. Eksemplet er, at man udskifter nuværende fliser med nye. Dvs hvis man endda piller de gamle ned og opsætter nye ved en renovering skal man IKKE overholde nugældende regler og dermed ikke etablere vådrumsmembran. At det så nok vil være en god ide, er noget andet (hvilket anvisningen også anbefaler).

Så i mit tilfælde, hvor jeg sætter nye fliser uden på de eksisterende, er der således heller ikke krav til vådrumsmembram.

Jeg skal dog ikke udelukke, at jeg overser en eller anden bestemmelse, men så vil jeg gerne have en henvisning til denne.

Noget andet er i øvrigt, at der selv efter de nye regler ikke er krav om vådrumsmembran hvis gulvet er et betongulv, idet betonen i sig selv anses for vandtæt. Også uddraget af samme anvisning.

Overser jeg noget ?
Hej igen

Det er ikke forkert det du skriver, men hvis du læser videre i By og Bygs Anvisning 200 står der: Det anbefales dog at forøge sikkerheden mod vandgennemtrængen, hvor det er muligt !!!

Her mar man faktisk en rigtig god mulighed for at øge sikkerheden for vandgennemtrængen ved den nye flisemontage, og jeg må jo ærligt tilstå, at jeg ikke forstår hvorfor man skulle værge sig for at udføre et godt og solidt håndværk, når man har muligheden, og nogle gode anvisninger på hvordan man gør.

Det er rigtigt at et betongulv kan anses som vandtæt under visse forudsætninger, men overgangen til andre materialer som vægge, afløb, rørgennemføringer m.m. kræver en tætning med membran.

Min tidligere bemærkning til forhøjningsringe skal forståes sådan, at der faktisk ikke fåes ret mange godkendte forhøjningsringe til afløb, da de der er det, kun må anvendes sammen med de afløbsskåle som godkendelsen omfatter.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også