Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har engang været med til at bygge en mølle, Men der er godtnok mange ting at tage højde for. Vi var et par kollegaer om projektet, og ingen havde erfaringer med møller. Vi fik fat i en gammel 2 kw benzin generator der havde stukket plejlestangen ud gennem siden, og den blev så donor til projektet. Ved hjælp af en udveksling med remskiver fik vi hastigheden til at passe. Du må ikke hænge mig op på gearingsforholdet da det er en del år siden. vi havde så en vandvarmer med 3 effekt trin der så blev koblet ind efter møllens omdrejningstal.

Vi lavede 3 vingeblade i glasfiber (det blev vist ikke helt vesta's standard) og monterede hele herligheden på en gammel gittermast. Det hele lyder jo egentligt meget simpelt, men der gik godtnok mange aftener med at få dette bikset sammmen. Det skal lige tilføjes at der ikke var lavet nogle ingeniørmæsige beregninger på ovenstående, og at vi egentligt bare havde bygget lidt på klods..

Vidunderet kørte også forbløffende godt i et par dage, og fik produceret en del varmt vand. Inden vi fik taget nogle målinger på hvad den kunne levere, kom en god efterårs storm os i forkøbet og fik rykket vingeblade og gearing totalt i smader. vi lagde herefter låg på projektet.

Så skulle jeg igang med et lignende projekt igen, vile jeg skaffe lidt vejledning fra folk der har erfaring indenfor området - der er jo ingen grund til at opfinde den dybe talerken to gange

go' fornøjele
Jeg er ihvertfald sikker på at i har rå-hygget jer, ægte kvalitets tid
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeps, der ryger mange pilsnere på sådant et projekt  Jeg overvejer ofte at gå igang igen, men så er der nok lige nogle ting som hastigheds begrænsning + 400 andre finesser jeg godt vil have tilføjet, en det er sq et kæmpe projekt hvis resultatet skal bruges til noget fornuftigt
Hvorfor være vanskelig, når det falder så let at være helt umulig !
Kunne overskriften så være her
Hvorfor skal det ende op i noget fornuftigt, det væsentligste må da være kvalitets tiden sammen med familien / vennerne. Lav "sæbekasse" biler til gadens unger eller et eller andet som en af de ældre naboer kunne bruge. Alting behøver ikke gå op i efektivitet og penge.
bare lige et par link der har lidt info

http://en.wikipedia.org/wiki/Darrieus_wind_turbine

http://greenecosys.com/wp_cms/?page_id=95

alt mulig mand

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce


Hej

 For et år siden var jeg oppe og besøge friland ved æbeltoft, i forbindelse med at der skulle bygges et solvarmeanlæg , som jeg deltog i .

 Jeg gik lidt rundt med kameraet . Det er et spændende sted. Jeg faldt over denne vindmølle, som jeg tænker man kan lave af olietønder

 Jeg talte med manden der havde den. Det er en kopmølle og den er ligeglad med vindretning. Ligeledes er den stortset lydløs. generatoren er fra en knallert og remmen trækker over til en bilfælg. Den opladede nogle batterier og gav lys til nogle led pærer. Han havde også et 30 watts solceller.

 Ikke da jeg ved meget om strøm. Så det vil jeg helst ikke kloge i. Men tror da godt jeg kan lægge det ind her, så i også kan se det. Manden var da ihvetefald godt tilfreds med hans vindmølle og hans solceller. Det kunne jo dække meget strømforbrug til hans apperater som han sagde.

Madlavning og opvarmning kunne klares med solvarme og masseovn. Og skulle der endelig bruges strøm til andet. som feks boremaskine og andet værktøj, så havde han en benzin generator.

mvh
777
Et forslag til en bremse ved for høj hastighed. En kædesav har en slyngkobling. og når omdrejningerne stiger til et af fjedrene bestem punkt. så griber den fat i kæden til at save med. dette må kunne omdannes til en bremse.

10 tomler

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man laver Fx. en motor fra en vaskemaskine om til en generator? Gerne på en meget tungnem måde
Prøv at kigge her
http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm

Venlig hilsen
Knud
Jeg går også og varmer op med et generator projekt til at generere strøm, som jeg har tænkt mig evt at bruge til at generere gratis elvarme til huset...

Jeg vil lave generatoren ved hjælp af neodym magneter på bremseskive konstruktion, men der er nogle spørgsmål som jeg skal have svaret før jeg går videre med projektet.

Jeg har stillet spørgsmålene på en anden side, som viste sig ikek at have så meget aktivitet (faktisk intet viste det sig), så jeg håber der er nogle der kan se igennem fingre med den engelske tekst, da jeg ikke gidder at oversætte:

//////////////
I want to make a vertical windmill, and for this I will need a generator. SO I plan to make one of the designs with a brake-plate from a car.

I have purchased 12 Neodymium magnets (2x1x½ in)that I plan to use.

So my initial questios are:
- If I use the Brake-plate setup, will it benefit the output if I place the magnets directly on the metal, or do I need to seperate them from the metal.
- What is the best choise of coil number, shall I make 12 coils, or less or more coils.
- I want to make 48 volts (to keep the current down), is there some prooven coil setups that is efficient (gauge, with/without core/windings etc..)
As anyoneI want to be as low rev as possible, hoping for acceptable output at normal operation.

Best Regards
Kim Mortensen
////////////////////////////////////////
Mvh
Kim Mortesnen
Der er yderligere 254 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også