Vaillant Gasfyr -- hvordan?

Hejsa
Vi har fået installeret et Vaillant, ecotec plus VC DK 126/3-5 naturgasfyr.
Det virker jo fint og er super automatisk.
Det er sat op med en "udenfor-føler" og vi skal så sætte det på auto og hvor mange grader vi vil have inde.
Det sænker temp om natten for at spare.
Men nu har vi koldt gulv på badeværelse hver morgen og aften er det varmt igen.
Forrige ejer af andels-rækkehuset vi bor i har lagt 150 mm ekstra isolering på loftet.
Når det er 5 grader og der under udenfor bliver der ret varmt i huset selv om vi sætter temp på gasfyr til 18 grader.?? når det så bliver f.eks. 9 grader uden for er her koldt og jeg må sætte den til 20 grader.
Der følger en manuale (brugsanvisning) med, men den er vist skrevet af en ingeniør og er ikke lige til at forstå.
Nogen her der ved hvordan man indstiller det så vi har gulvvarme morgen også og holder en mere konstant temp.
Kan det betale sig at få sat en føler ind i stuen eller skal det over på manuel og så styrers af termostater på radiatorerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa Vi har fået installeret et Vaillant, ecotec... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er isoleret med 300 mm på loft, hulmur og termoruder.
varmekurven er det den der står så samme fane som sænkning eller er det et andet sted i menuerne?
Det tænder ikke brænderen i tide og utide. altså ingen pause start.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er vi nede på 0.90 i på varmekurven. Jeg har ladet det være og jeg har pillet og justeret.
Og kommet til følgende.

Nogle mennesker siger at det ikke kan betale sig at have en termostat i stuen fordi den så også bestemmer varmen i de andre værelser. Men i de andre værelser kan jeg jo bare bruge termostaterne på ventilerne.

En temp måler i stuen må bare være bedre end en ude under tagskægget eller hvad det hedder. Når det blæser skal vi alligevel pille ved fyret for at få kompenseret for vindens afkøling. Når det er helt vindstille så bliver der for varmt og vi skal alligevel skure ned.

Når termometer sidder udenfor tager den ikke højde for at ovnen kører med 2 ænder og 2 flæskestege og komfur med 5 kilo kartofler.. samt 10 mennesker der også giver varme i rummet.

Faktisk kan jeg slet ikke se at det er smart.. med sådan en dims uden for.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er ikke termostaten der sidder udenfor. Det er en udetemperaturmåler der via varmekurven fortæller hvor varmt vand der er brug for. Dette er smart fordi at de termostater, der sidder på radiatorerne dermed kan arbejde i deres optimale område ligegyldigt om der er lille eller stort varmebehov.

Hvis du synes det bliver for koldt indenfor i perioder så lyder det som om varmekurven muligvis skal justeres. Hvis det kun er i et enkelt rum problemet opstår kunne det også være termostaten der var synderen. det er jo ikke meningen du skal gå og skrue op og ned. Du skal kunne indstille en temperatur og kun røre indstillingen hvis du ændre temperaturpræference.
Jeg fik at vide af dem der installerede fyret at ventilerne i stuen skulle stå på fuld blus og så skulle fyret ordne resten??

Ved du hvad sådan en varmekurve ca. skal stå på i et godt isoleret hus.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Så forstår jeg bedre dit problem. Termostaterne skal ikke stå fuldt åbne - heller ikke hvis man har en udetemperaturføler (medmindre du gerne vil have det rigtig varmt.)

Termostatindstillingen svarer til den ønskede temperatur i rummet. Udetemperaturføleren sørger for at vandets temperatur stemmer nogenlunde, men på grund af forskellige behov og belastninger i rummene, så skal termostaterne klare temperaturreguleringen i de enkelte rum.

Jeg ved desværre ikke hvilen kurve der passer til dit hus. Mange gange er den bedste løsning at prøve sig lidt frem.
Det er jo en noget anden måde end vvs manden sagde vi skulle gøre. Det prøver vi..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Granny du vælger ét rum - normalt det du befinder dig længst i og ønsker en "komfort temperatur" dér.
I dét rum åbner du termostaten HELT.

Der er vist noget galt med teorien.
Varmekurven er en ret linie der angiver husets behov for ekstra varme=fremløbstemperatur for at tilfredsstille energibehovet der skal dækkes i relation til mangel på udetemperatur. Denne kurve kan parallelforskydes op og ned med kedeltemperaturen.

En måde at indregulere på er f.eks. at indstille fremløbstermostaten ved 10 (15) grader så stuen får den ønskede temperatur. De 10 eller 15 grader skal opfattes som omdrejningspunktet for linien. Når det så er 5 graders frostvejr kan du opnå den ønskede komforttemperatur ved at øge hældningen på kurven og dermed fremløbstemperaturens tillæg.
Så er der bare den lille væsentlige detalje, at hvis det blæser udenfor, så kræves der yderligere varme, men det kan dit system IKKE finde ud af, hvorfor du i den situation må hæve fremløbstemperaturen (kedeltemp) nogle grader MANUELT, og så skal du huske at tilbagestille kedeltemperaturen.

Derfor er indjustering noget "man" gør og derefter frasiger sig enhver form for ansvar for noget.

Nå men tilbage. En radiator skal have varme HELE vejen, så luften kan få fart på helt nedefra med rimelig lav temperatur. Derfor bør fremløbstemperaturen ikke være højere end nødvendigt.
Lad os antage at du har fundet den relevante kedeltemperatur til stuen med rad.ventilen helt åben. Radiatoren har varme i hele kroppen (max ca. 5-6 grader koldere i bunden). DEREFTER skal du finde den termostatindstilling der passer til den ønskede temperatur. Du kan for eksempel hæve kedeltemperaturen med små 10 grader, og så knibe termostaten til temperaturen er ca. en halv grad højere end den ønskede. Så er den stue optimeret.
Mens du kører med forhøjet kedeltemperatur indstiller du rumtermostaterne i husets øvrige rum il ønsket temperatur der.
Derefter sænker du kedeltemperauren til normalværdien. Denne kan være meget forskellig fra hus til hus, men en mulig udgangsværdi er 48 grader ved en udetemperatur på nul grader. Hæv den til din referencestuetemperatur nås (så er der varme nok dér).

Herefter kontrollerer du om de øvrige rum får tilstrækkelig varme.
Problemet er så, om der er rum, der ikke kan få varme nok Skal de have mere varme hæver du kedeltemperaturen med en enkelt grad eller stiller varmekurven lidt stejlere.

Det var så lidt om varmestyring. Det sælger fint.

Man kan så mene at en referencestue med totalt åben termostatventil i forbindelse med en rumtermostat vil indstille den kedeltemperatur, der giver den korrekte varme uafhængig af udetemperaturens opførsel. Bliver det koldere udenfor bliver det jo også koldere inde, men det "ser" "termostaten" (som er en temperaturføler) og så hæves kedeltemperaturen tilstrækkeligt. Så kan man vist glemme alt om varmekurver og lignende smarte ting som sol-detektor og vindføler.

I øvrigt mener jeg Vaillant kedler er lavet af for ringe materialer. Har haft to i familien, der blev tæret op af kondensvandet (3 og 5 år). En VVSer fortalte han havde erfaring for, at serviceudgifterne lå på omkring 1.800 kr/år. Nu kører jeg på olie og asketræ.
Den kondenserende kedel lavede 30 l kondensvand på en måned, men skulle have lavet over 300 l. Flot indregulering og drift (ironisk kommentar) efter serviceindregulering. Så kom Vaillant med et erstatningstilbud der lå ca. 1000 kr lavere end normalprisen. ELLERS TAK!

HUSK at der næsten ikke skal komme damp ud af aftrækket. Dampen skal jo kondensere INDE i kedlen og aflevere kondensvarmen til centralvarmevandet.



Hej LDS'er.

Efter at have læst diverse indlæg og sammenholdt det med vores eget Gasfyrs brugsanvisninger er der et par ting der undrer mig lidt i de svar der bliver givet her.

1. Pause start er indstilling der skal forhindre fyret i at starte og stoppe hele tiden ved mindre temp. udsving. Der skal gå et vist stykke tid (indstilles) og temp. fald før fyret starter op = mindre gasforbrug.
2. Du kan ikke have udendørsføler og indendørsføler på samme tid. I teorien er føleren udenfor den mest økonomiske da den skal hæve og sænke din fremløbstemp. i forhold til temp. udenfor. Der kan normalt indstilles min. fremløbstemp. på fyret og en "kurve" der kompenserer for isolering, blæst ect. ved at hæve fremløbstemp. eller sænke den i forhold til hvad fyret normalt ville vælge.
3. I dit fyr må der da være en instillingsmulighed for hvornår din "normal" temp. skal være i huset. Fyret starter så op før dette tidspunkt og sikrer varme i huset.

Din indstilling på AUTO og 18 gr er normale værdier, hvis du vil have mindre gasforbrug = natsænkning sætter du temp. ned til f.eks. 16 grader.

Uanset hvilken værdi du vælger er det indstillingen i tidsrummet der bestemmer om der bliver varmt nok i gulvet. Hvis du skal bruge varme kl. 7 så forsøg at sætte den til at starte før. (Ps fyret starter før for at der er varmt kl. 7.)

Alternativt sæt fyret på manuel og sæt en både min og max temp. på dit fremløb.

Hvis din føler ikke sidder på Nordsiden eller virker korrekt kan det også være en årsag.

Forøvrigt kan jeg anbefale dig at kontakte Vailant direkte, de yder en god service.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis