Vaillant Gasfyr -- hvordan?

Hejsa
Vi har fået installeret et Vaillant, ecotec plus VC DK 126/3-5 naturgasfyr.
Det virker jo fint og er super automatisk.
Det er sat op med en "udenfor-føler" og vi skal så sætte det på auto og hvor mange grader vi vil have inde.
Det sænker temp om natten for at spare.
Men nu har vi koldt gulv på badeværelse hver morgen og aften er det varmt igen.
Forrige ejer af andels-rækkehuset vi bor i har lagt 150 mm ekstra isolering på loftet.
Når det er 5 grader og der under udenfor bliver der ret varmt i huset selv om vi sætter temp på gasfyr til 18 grader.?? når det så bliver f.eks. 9 grader uden for er her koldt og jeg må sætte den til 20 grader.
Der følger en manuale (brugsanvisning) med, men den er vist skrevet af en ingeniør og er ikke lige til at forstå.
Nogen her der ved hvordan man indstiller det så vi har gulvvarme morgen også og holder en mere konstant temp.
Kan det betale sig at få sat en føler ind i stuen eller skal det over på manuel og så styrers af termostater på radiatorerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Andy.
På denne tid af året tror jeg du er bedst tjent med at stille den på manuel. Men du vil hele tiden få et problem med natsænkningen i badeværelset. Gulv varme kan når det er af den gamle type hvor rørene befinder sig langt nede i beton, ikke nå at reagere så hurtigt på temperatur svingninger. Faktisk burde den køre på en særskildt kreds så den ikke sænkes om natten. En temperatur føler indendører er efter min mening lidt hul i hovedet, medmindre man vil have samme temperatur i alle rum.
Men lad nu bare de eksisterende thermostater klare jobbet i stedet for !
Har du pause start på dit gasfyr, så få det stoppet, det er en ganske unødvendig udgift. Jeg har hørt undskyldningen med at det jo ikke tager ret meget, men du ved at vi i skolen lærte : Mange bække små

V.h.  Håndværkeren
Har det samme fyr og er også meget tilfreds med det. Som Håndværkeren siger så lad være med at nattesænke når du har gulvvarme - det kan absolut ikke betale sig. Men der er ikke noget i vejen for at lade vandvarmerdelen slukke om natten - men det gør næppe den store forskel.

Det lyder som om din varmekurve ikke er ramt rigtigt. Jeg har et nogen lunde isoleret toplanshus fra 1939 og jeg har en kurve på 1,4og en valgt temp. på 20. Det fungerer ret ok synes jeg.

Men prøv dig frem med varmekurven - men husk at notere den nuværende.
tak.. jeg forstår ikke lige den varmekurve?
Har du den på manuel eller auto.??
Jeg har set at man kan justerer noget vedr ude/inde temp.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kører på auto. Ved manuel bruger den stadig udesensoren, men laver ikke ændringer i løbet af døgnet.

Varmekurven bruges til at oplyse fyret om hvor godt dit hus er isoleret.. Et moderne lavenergi hus skal jo ikke have tilført samme mængde energi pr kvadratmeter som min gamle hytte hvis man eksempelvis viol holde en temperatur på 20 grader når det er 8 grader udenfor.

Giver det mening?
Annonce
Jeg har en varmekurve på 1,3 men huset er ret godt isoleret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Aner i øvrigt ikke hvad Håndværkeren mener med Autostart. Cirkulationspumpen starter og stopper også styret af udetemperaturen - mener jeg. Du vil høre at den efter en pause starter nogle få sekunder - uden at brænderen starter op. Typisk vil det så nu registrere at der er brug for varme - hvorefter den afbrydes og så siden starter op samtidig med brænderen. Har du i mellmtiden slukket for radiatoren eller er der bare ikke behov for varme - så starter den ikke op sammen med fyret.

Du skal tage udgangspunkt i den temperatur du vil have indenfor og så tilrette varmekurven efter det. jeg synes 18 lyder af lidt så hvis 20 grader er fint når der er 9 grader udenfor så lad den blive ved det. Synes du så der bliver produceret for meget varme når det er koldt så sæt din varmekurve ned. Prøv med 1,1 og se hvordan det går.


Hvad er "ret godt isoleret"? Er der hulmursisoleret? Energiruder?
Nu skrev Håndværkeren ikke auto start, men pause start hvilket er noget helt andet.
Da jeg får nogle år siden boede i et lejet hus i Sønderborg, var der indstaleret gasfyr i kælderen. Det havde Pause start, hvilket vil sige at det startede op hvergang der var gået 1 min. og 33 sek. brændte i 2 sekunder og slukkede igen. Det fik jeg stoppet for det er ganske unødvendigt, det tjener kun Dong på
Ups ja - sorry

Ja - det lyder ikke så fedt. Det må så være erstattet af det jeg beskriver ovenfor. Fyret starter lige pumpen op for at se om der er behov for at starte brænderen op.

Ja - jeg mener også at noget af det der slider mest på et fyr netop er opstarterne, så udover DONG må producenten af fyret også tjene en slat :-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis