Ice Cube med skjult ledning

Har i forbindelse med undersøgelser vedr. nyt bad set mange udstillinger og billeder, hvor der sidder Ice Cube spot over badeværelsesspejl men uden synlig ledning.

Ledningen ligger naturligvis i væggen på badeværelset, men hvordan egentligt. Sidder der en indmuringsdåse bagved og hvordan er Ice Cuben monteret på den?

Skal lige have planlagt det hele og fundet ud af hvilke folk, der skal inddrages og til hvad.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis lampen kan dække en 1 M indmuringsdåse, er det en mulighed.

Hvis lampen er konstrueret til at et installationskabel kan afsluttes i den er det en anden mulighed.
Lampen kan dække en indmuringsdåse, og ja det er en mulighed. Jeg har flere gange udført netop den løsning. En anden er, som du selv siger, at lave et lampeudtag bag et spejl og føre ledninger ud herfra. Det kræver dog at spejlet siddet fremrykket på en ramme og at det kan afmonteres, da elinstallationen skal være tilgængelig. Håber det hjalp :-)
Jeg har selv Ice Cube, dog i mit køkken

Lampen har indbygget dåse, så du murer bare et installationskabel ind i væggen, der hvor lampen skal sidde.

Venlig hilsen

Klaus
Tak for infor Klaus.

Men hvad mener du med indbygget dåse?

Er det en dåse til indmuring eller er det selve lampen, sådan at der blot skal "stikke" installationskabel ud fra væggen. Det sidste giver jo også bedre plads til befæstning af lampen (ingen indmuringsdåse, der optager pladsen).
Et lille tillægsspørgsmål, Klaus.

Er der i Ice Cube dåsen plads til 2 installationskabler - altså et ind og et ud og videre til næste Ice Cube. Jeg har nemlig 3, der skal op over et spejl. Bag spejlet sidder et lampeudtag og tanken var så at føre indmuret installationskabel fra dåsen bag lampeudtaget og op til den 1. Ice Cube, videre fra den til den næste osv.

Bamse82, du skriver den kan dække en indmuringsdåse. Jeg går ud fra at befæstningen (skruerne) så sidder så langt ude i siden, at de går på hver side af indmuringsdåsen ? Det kræver selvfølgelig et godt underlag at montere den i, går ud fra en sådan Ice Cube er lidt tung, da det jo er presset krystal. Men omkring en indmuringsdåse sidder som regel bare noget mørtel - er det stærkt nok at sætte plugs og skrue i?
Annonce
Hej Henrik,

Ledningen skal bare stikke ud af væggen, så er der et beslag som du skruger på væggen, og derpå skruger du din Ice Cube fast.

"dåsen" er en del af lampen, jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det, men der er plads i lampen til terminalen og lidt ledning

Der er ikke plads til at sløjfe, så max 3x1,5 kv

Nu findes der flere modeller af Ice Cube, mine er de originale fra Fabbian, unic light har også lavet den.

Venlig hilsen

Klaus
Så vidt jeg husker sidder lampen således at den er ikke helt er bred nok til at skrues på begge sidder af en dåse. Jeg plejer at skrue den ene side af lampen ind i hullet i bunden af dåsen (med en afbr. skrue) og den anden side i en plugs i væggen. Det er også nærmest den eneste måde du kan lave det på, hvis du skal have mulighed for at sløjfe videre. det er der ikke plads til i lampen.
Tak til Klaus og bamse82.

Det lyder til at indmuringsdåsen så er løsningen.

PS hvor mange samlinger må man have i et lampeudtag. Jeg har jo et lampeudtag bag spejlet. Dette skal så flyttes lidt op, så det kommer til at udgøre den ene indmuringsdåse (midterste) og fra dette føres så ledninger ud til de 2 andre. En til venstre og en til højre. Det giver så 4 ledninger samlet i den midterste dåse (tilgang og 3 ledning til 3 lamper).
Det er helt okay... Det må du gerne.
Ok tak.

Ved du hvor meget den kommer til at sidde forskudt i forhold til center i dåsen, når den monteres med skrue i den ene side af dåsen. Det kan vel ikke være mere en cemtimeter eller lignende. Jeg har desværre ikke lamperne endnu og dåserne skal monteres før jeg får dem. De skal jo så sidde en lille smule forskudt i forhold til, hvor lampen skal være.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis