Kontanthjælp vs. friværdi i sommerhus.

Her et juridisk spørgsmål, der kun indirekte vedrører huse - i dette tilfælde et sommerhus. En kvindelig bekendt ønsker at søge om kontanthjælp, i forbindelse med en flytning. Hun ejer et sommerhus der desværre ikke er til at sælge for tiden. I sommerhuset er der en friværdi i omegnen af 100.000 kroner, der dog ikke kan udbetales. Det ønsker realkreditinstituttet ikke at medvirke til, tiderne taget i betragtning. Er man berettiget til kontanthjælp med en sådan "formue"? Den er jo på ingen måder reel eller disponibel... Jeg har haft rettet henvendelse til den pågældende kommune, men de ønsker ikke at hjælpe med information. De beder om en konkret ansøgning, for at ville tage stilling til spørgsmålet. Situationen er lettere problematisk, idet flytningen afhænger af muligheden for (kortvarig) økonomisk støtte. Håber nogle herinde besidder en viden på dette område. På forhånd tak!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis man kigger på reglerne for kontanthjælp, ser det således ud:

Kan jeg få kontanthjælp hvis jeg har en formue?

Du må som enlig have en formue på 10.000 kr., og som par en samlet formue på 20.000 kr., uden at det har betydning for kontanthjælpsberettigelsen.

Har du en yderligere formue er hovedreglen, at du skal forsørge dig selv ved hjælp af din formue, og derfor ikke er berettiget til kontanthjælp/starthjælp.

Formue er for eksempel:

  • Indestående i pengeinstitut, overskydende skat, aktier, obligationer
  • Kapitalpensioner
  • Sommerhus
  • Bil

Læg mærke til at der står sommerhus.
Så som udgangspunkt kan jeres kvindelige bekendte ikke få kontanthjælp.
Men det kan jo ikke skade at søge... men vær ikke for forventningsfuld... jeg tror kommunen siger nej


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis