Sivedræn fra septiktank

Afløbet stoppet fra septiktanken. Vi graver 1,10 m med og finder nogle 10 cm betonrør, som er åbnet for oven i hele længden(undtagen samlemufferne). Rørene er propfyldt med  jord. Nu har vi fremgravet ca 5 m af samme slags rør - totalt proppet med jord. Er der nogen, der kender denne form for sivedræn? I giver fald: Hvordan SKULLE det fungere? Når vi engang når til enden af drænet (hvor langt mon det er?), kunne vi nok ønske at erstatte cementrørene med en type dræn, der ikke fyldes med jord. Hvad skal vi anvende til det? Vores jordbund er meget ideel: 50 cm nede er der det fineste hvide sand.
Vi bor på en lille landejendom uden mulighed for tilslutning til kommunalt kloaksystem.
Jeg håber på en god hjælp fra jer derude.
Venlig hilsen
Kai Daniel Pedersen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes i handelen rør der ligner almindelige plastickloakrør, orange, men med en masse huller i. Dem lægger man ned med f.eks. nøddesten ned omkring og noget væv hen over og fylder/lukker igen og håber på det bedste.

Med venlig hilsen
ktm

Hej

Allerførst vil jeg sige at det er autoriseret kloakmesterarbejde, og hvis du vil sikre dig mod fremtidige problemer, bør du kontakte en seriøs en af slagsen.

Der er en masse regler der skal overholdes som afstande til drikkevandsbrønde/boringer, grundvand o.l. som jo også skal dokumenteres, ligesom der skal fortages jordbundsanalyser i nedsivningsområdet.

Hvis du selv udfører arbejdet, risikerer du at få problemer på et tidpunkt, som f.eks hvis du sælger ejendommen, og det bliver opdaget at rørene er fra 2009, og anlægget ikke opfylder kravene fra 2009.

Kære ktm
Tak for din hurtige reaktion. Har du noget bud på den eksisterende sivedræns funtion - inden den gik i udu?
VH
Kai
Kære Orla Latrup.
Det der med "mesteren", er jeg godt klar over, men jeg syndtes her, søndag eftermiddag, det kunne være rart at få forklaring på mine besværligheder. Kender du til den af mig beskrevne sivedrænstype? Hvorfor er den holdt op at virke? Kan jeg blot rense  ud i de gamle rør, dække til igen  så det ligner 1970. Vil det så virke igen i 40 år?
Jeg mener ikke at jeg indil nu har foretaget mig noget ulovligt. Selvfølgelig skal en evt. ny konstruktion godkendes af "mesteren".
VH
Kai
Skrevet af Kai Pedersen på 15 nov 2009 17:19
Kære ktm
Tak for din hurtige reaktion. Har du noget bud på den eksisterende sivedræns funtion - inden den gik i udu?
VH
Kai

Nej, og jeg er vældig overrasket over at se det beskrevet på den måde, men jeg er slet ikke inde i tidligere tiders metoder.
Tror du ikke de flækkede røre har været dækket over med et eller andet, f.eks. brædder som nu er rådnet væk?
Der er da ikke noget at sige til at du har fået problemer!

Det kommer en smule bag på mig, at man ikke må restaurere sit gamle kloaksystem uden nye undersøgelser.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Hej

I princippet kan du bare rense det op, og håbe på at det virker et stykke tid igen, men det lyder som et anlæg der aldrig har været godkendt.

Jeg skal erkende, at jeg ikke kan huske hvordan nedsivningskravene var i 1970, selv om jeg er tidligere aut. kloakmester, (dog ikke dengang).

Det er selvfølgeligt først når der ændres på anlægget det er aut. kloakmesterarbejde, og jeg mener at for at have et fremtidssikret kloakanlæg skal du have det renoveret.

Nedsivningsanlæg er ikke bare et hul i jorden hvor tingene forsvinder, der er også vores allesammens grundvand at tage stilling til og når du skriver at der er det fineste hvide sand under dit anlæg kandet være af den type som det forurenede kloakvand løber lige igennem og ned i grundvandet.
Knre Orla Nautrup
Det glæder mig at fornemme, at du er en vidende person person på området. Love og regler er et, men praktisk løsning er nogle gange noget andet. Vi overtog ejendommen i 1995 og havde ingensomhelst mulighed for at kontrollere spildevandshåndteringen. Bedste bud var sælgers forsikring om, at der aldrig havde været rørt ved systemet. Anlægget var aldrig rørt - endsige tømt. Så kom kommunen med krav om årlige tømninger i 2001. Kan denne årlige "omrøring" i systemet have forårsaget mere udsivning af "fast" materiale? Det skal ikke herske tvivl om, at vi bekymrer os om miljøpåvirkning fra sivedræn. Men hvilken anden løsning kan du anbefale? Nogle kommuner er i gang med omfattende krav i form af flerkammersystemer for septiktanke. Indtil jeg får noget konkret at forholde mig til fra min kommune, anser jeg det ikke for uansvarligt at reparerre og vedligeholde det eksisterende ang. Hvem kan i dag forudse, hvilke omkostninger et nyt anlæg vil pålægge os? Investerer jeg i dag (hvilket jeg ikke pt. har økonomi til), kan jeg senere komme ud for, at min løsning ikke stemmer overens med kommunens eventuelle krav.
Altså helt konkret: Hvad er den bedste løsning - her og nu?
VH
Kai
Hej

Mit bedste bud uden de store omkostninger, er at rense så meget op som muligt uden at ændre på systemet, og læg så nogle strimler rionet (gerne den fintmaskede) hen over de åbne rør med fibertex ovenpå, for at hindre at der kommer jord ned i systemet igen.
Få rørene evt. spulet.

Næste projekt er at samle de 50.000,- kr fra til en renovering
ja som orla skriver lav en rep af det og luk hullet igen, og spar penge sammen til i skal skifte anlægget, en alm nedsivningsanlæg vil koste ca 50000 hvis der ikke skal laves trykstrenge osv. og skal i ha minirensningsanlæg vil det ligge på ca 100000
Tusind tak til dette forum for opbakningen. Vi har nu efter en uges opgravning og rensning fået det eksisterende sivedræn fri for jord og kalksæber. Inden vi lagde de foreslåede overdækninger, kontrollerede vi, at der nu er total fri afdræning af septiktanken. 30 meter lang og 1,10 meter dyb opgravning førte til succes, takket være dette forums opbakning og tro på, at der var en vej.
TAK.
VH
Kai Daniel Pedersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis