Støbning af dørtrin

Først og fremmest: Tak for et super forum jeg har haft meget glæde af som ny husejer

Jeg kunne godt tænke mig og udskifte min nuværende elefantrist med et rigtigt dørtrin. Det kommer ca til at blive 22 cm højt, og bliver med 2 trin. Og skal naturligvis støbes. Men da det er en opgave jeg ikke aner hvordan jeg skal gribe an så må jeg lige have lidt hjælp.                                           

 Hvad bruger man af mål til højde og bredde på trin, så den bliver god at gå på?
 
 Hvor langt graver man ned?

 Hvad skal jeg bruge som skabelon under støbning? Har overvejet og lave det i mdf der bliver skruet sammen. Så kan jeg skrue det sammen igen, da jeg skal lave to identiske døre. Men er dette et dumt valg, og kan det overhovedet lade sige gøre at fjerne, eller sidder cementen fast på pladerne?

Hvilken type cement skal jeg vælge?.

Skal jeg støbe direkte op af husets sokkel, eller skal jeg putte evt et stykke flamingoplade imellem så de kan gi sig individuelt?

Der skal vel være en anelse fald væk fra huset?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud?
Så tager vi det lige fra en ende af, MDF og Spånplader er uegnet til udendørs brug, det bedste du kan bruge til sådan en opgave er nogle specielle krysfinerplader der er beregnet til det. Men en almindelig vandfast krysfiner kan også gøre det. Det er dog ikke nok kun at bygge en kasse udelukkende af krysfiner, du skal have noget træ på som forstærkning / afstivning.
Den trappe du vil lave bliver lidt speciel når du kun har 22 cm. at gøre godt med, almindeligvis er der ca. 13 cm. imellem trinene på en trappe. Du kan så vælge at grave trinnet ned så de bliver lige tykke trinene.
Du skal bruge en beton af cement grus og småsten, en del cement - to dele småsten - tre dele grus.
Du kan støbe trappen direkte op af husets sokkel så du behøver ikke en bagplade i formen, og det skulle så ikke være nødvendigt at skille formen, men blot trække den af.
Men på denne tid af året skal du huske at blande sprit i vandet du bruger til beton bladningen, og så skal formen sidde på i mindst to døgn før du trækker den af. Vil den ikke lige løsne sig, så giv den nogle bank med en gummi hammer, ikke tæsk men sådan et bestemt slag på siderne.

V.h.  Håndværkeren
Hej

Jeg ville grave ned i  90 cm dybde, og så lade jorden være støbeforskalling her.
 
Over jorden ville jeg lave en støbeforskalling af vandfast krydsfiner (evt specielle brune støbeplader) som du skruer sammen, så den er nem at fjerne bagefter.

Ved større støbeopgaver bliver formene påført forskallingsolie, så de slipper nemmere, med det er vist at skyde gråspurve med kanoner her, da jeg regner med, at du skal have trappen pudset bagefter i sand og cement.
Er det virkelig nødvendigt at grave den så langt ned Orla, det bliver jo en enorm klods !
En god tommelfingerregel er, at to trinhøjder + en trinbredde skal give ca. 64 cm. Hvis du har plads til det, kan det give to meget behagelige og brede trin.

Op til en dør vil jeg tænke praktik og æstetik ind i løsningen - det er husets "visitkort".

Mvh.

Jan R.
Annonce
Ja

Jo længere man kommer væk fra husets sokkel, jo større er risikoen for at frosten kommer ned i frostfri dybde, men der kan selvfølgelig laves en løsning i fundablokke, og en "hul" trappe for at spare på betonen, men det kræver så bare lidt ekstra arbejde på en anden måde.

Husk at forankre trappen ind i den eksisterende sokkel  med indborede tentostål eller lignende, hvis klinkerne skal fortsætte ind over sokkelkanten til døren, da der altid vil ske en mindre sætning med tiden.
du skal bare bruge den billige 18mm krydsfiner alt det andet er noget dyrt skidt og resultatet bliver det samme.
Skal lige se og jeg har forstået det rigtigt

Jeg graver 1 stk hul 90 cm i dybden.
Placerer trækassen oven på.
Borer et par huller i husets sokkel og sætter nogle armeringsjern ind.
Blander 1 skovlfuld cement til 3 skolvfulde støbemix, og fylder op.

Eller er der noget jeg overser? For det lyder jo nemt
Nej det er der vidst ikke.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis