Styrketræning/bodybuilding

Hej med Jer.

Jeg har en masse spørgsmål, vedrørende hvordan det er med, når man træner for at komme i form og få en flottere krop.

Jeg har det meste af mit liv haft meget svært ved at tage på, og har derfor for det meste været mere tynd, end hvad jeg ønskede.

Når jeg spiser, så bliver jeg meget hurtigt mæt. Der kan også godt gå lang tid imellem måltiderne, uden at det egentlig gør mig noget, desværre.

Når jeg derimod træner styrketræning, så får jeg meget bedre appetit og ikke mindst selvværd. Jeg føler mig meget bedre og får en bedre kropsholdning.

De spørgsmål jeg vil stille, går mest på hvordan det er med kosten, når jeg træner.

Jeg har købt noget weightgainer, som jeg blander op med vand og drikker 1 – 2 gange om dagen. Hver drik giver mig 50 gram proteiner, 25 gram fedt, 20 gram sukker og 800Kcal.

Jeg hører folk sige og har også læst, at musklerne skal have mange proteiner lige efter træning. Derfor drikker jeg sådan en weightgainer-drik umiddelbart efter træning.

Jeg har ikke den store appetit om morgenen og plejer derfor at drikke en weightgainer-drik i stedet.

Jeg dyrker ikke den store motion men derimod styrketræning, dvs. løfter vægte.

Mit ønskeresultat ud af træningen er større muskler, mindre fedt og en flottere krop. Jeg vil gerne have større overarme og ønsker en 6-pack mave.

For at man skal kunne se mavemusklerne, skal jeg nok af med en del fedt.

Problemet er bare, at med fedtindholdet på 25 gram per weightgainer-drik og sukkerindholdet på 20 gram, tror jeg, at jeg sammen med øget muskelmasse desværre også gainer en del fedt.

Jeg ved alt for lidt om hvordan det er med Kcal, proteiner, sukker, fedt, kulhydrater osv.

Hvis jeg så undlader weightgainer og spiser mindre og træner 5 gange om ugen, hvad sker der så ?

Vil jeg miste fedt af kroppen/maven og få større muskler, eller vil jeg både miste fedt og muskelmasse, eller hvordan er det med det ?

Skal musklerne kun bruge proteiner for at vokse og holde sig store, eller skal de også bruge Kcalorier ?

Efter træning kan jeg så nøjes med at drikke en liter kakaomælk ?....... det giver mig 35 gram proteiner og 5 gram fedt (ved ikke hvordan det er med sukkeret). Har hørt at kakaomælk skulle være godt efter træning, men ved ikke lige hvorfor. (mælk indeholder ligeså mange proteiner)

Hvis der er nogen der kan forklare eller give mig gode tip til, hvordan jeg kan opnå det jeg ønsker, så er jeg meget taknemlig. Jeg har viljen men mangler forståelsen til alt det med kosten.


Venligst

christian_s


Nyd livet.......lev i nuet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det er jo en ordentlig smøre du kommer med, men jeg har kun et par enkelte råd.

1. Drop kakaoen. Du finder næsten ikke noget der er mere fyldt med sukker end det.

2. Weightgainer gir jeg ikke meget for. Har hørt flere steder at det skulle være unødvendigt. Spis hellere en masse sund dansk mad, rugbrød, kylling, kartofler og kød. Det virker

Mvh

ps. husk at have tålmodighed, du tager ikke 20 kg muskler på, på 3 mdr
Tun er også godt. kroppen er sjovt indrettet. man er oftest sulten efter det den har brug for.
Husk at moderer din træning. der er ikke noget så fjollet som et "muskelbundt" der har færre kræfter end en 110kg fed mand.
Der er ingen genvej til gode muskler. kun hårdt arbejde.

Jacob
Hæhæ... Jacob. Så må jeg have hårdt brug for chockolade ;-)

Jeg trænede sådan lidt for sjovt for 11-12 år siden. Det startede med at der kom et træningscenter til byen.
Først var det, som det vel oftest er med mænd, overkroppen der blev trænet.
Min makker og mig fulgtes ret godt ad de første par mdr. Jeg var 177 og vejede ca 80 kg. Min makker er ca. 2 m. og vejede på daværende tidspunkt ca 75 kg. ( Vi plejede at sige "Mega høj, Mega tynd")

Så begyndte jeg at drikke en sodavand eller bare vand til fyraften, istedet for den daglige øl (eller to)
Og det virkede!!
Jeg begyndte at tage mere i vægt. Fik mere energi og blev mere obs. på det jeg spiste.
Jeg fulgte op på træningen med både håndbold og fodbold, selvforsvar/Ju-Jutsu, samt løb.
Til sidst var jeg egentlig kommet til at træne hver dag i ugen.

Min makker som var så mager at han fløjtede i vinden når det blæste, gjorde som jeg. Han fik i løbet af godt 2 år bygget noget på kroppen, som stadig sidder der.
Han spiste weigthgainer i en periode, men syntes ikke at det hjalp. Og så ville han hellere træne helt rent.

Efter 3 års hårdt slid, endte jeg med at komme i club 100, som betyder at jeg kunne løfte 100 kg. i bænkpres.
Jeg vejede på daværende tidspunkt 84 kg. Og havde ikke noget fedt på kroppen.
Jeg spiste som en velvoksen bjørn og var aldrig syg.

Som alt godt, måtte det jo også få en ende. :-*(

Jeg skulle aftjene min værnepligt, og fik simpelthen ødelagt mit træningsmønster.
Det var langt fra hver dag jeg kunne nå i Gym'en og jeg kunne ikke altid nå den træning jeg gerne ville.
Til sidst var det bare løb et par gange om ugen og lidt sjov-bold i weekenden.
Heldigvis stoppede jeg også med at spise så meget. Ellers var jeg sikkert blevet meget større.

Nu i dag, sidder jeg med en diskusprolaps og en brokoperation bag mig. Om det har noget med min træning at gøre, ved jeg ikke.
Men jeg begynder til fodbold og håndbold, så snart jeg kan løbe et par km. uden smerter!

Jeg vil anbefale dig at tage den med ro og vente på at du bliver stor.
De første måneder går det stærkt. Du mærker muskler du ikke har mærket før.
Derefter begynder det at gå langsomt. Og det er her du skal stå din styrkeprøve. Det er her de fleste begynder at bruge forbudte stoffer, for at se resultater.
LAD VÆRE MED DET!!
Det går kun ud over dig selv!!

Jeg vil gerne citere Asbjørn Riis.
"Spis sundt, Træn hårdt og Tro på dig selv, Yeahh"!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Næstformanden på 15 nov 2009 19:56
Hæhæ... Jacob. Så må jeg have hårdt brug for chockolade ;-) 

Det er meget muligt. så spis noget mørkt chokolade 85% (og gerne mere) gerne fra lindt. det smager super godt og du får alle de gode stoffer fra kakao bønnen som er gode for kroppen og ikke så meget af alt det klamme fedt og sukker de fylder i den. Jeg spiser 5-20g af den form for chokolade når jeg får den trang. det sker 1-3 gange om ugen så en plade holder mindst 14 dage.

Jacob
Hey Christian,

Nu kommer det lidt an på din alder - og dit ambitionsniveau. Du kan flytte meget rundt på din kropsbygning med et par års god træning, fornuftig fødeindtag og sovevaner. Og du kan ret beset ikke gå på kompromis med nogen af dem (been there, done that).

Anyway - min viden om ernæringen er nok rimelig forældet nu, så prøv at kigge lidt på motion-online og bodybuilding.dk og spørg evt. derinde. Der er virkelig nogle, der har styr på ernæring og træningsintensitet og -hyppighed - prøv at udsøge dig dem blandt alle de "knap så seriøse".

Meget overordnet er det svært at træne hårdt, tage optimal mængde muskelmasse på - og samtidig have en fedtfri six-pack. Så skal du næsten spise i døgndrift.
Da jeg trænede hårdest (6 dage om ugen, 2 timer pr. pas), spiste jeg kun fire gange om dagen, men hældte weightgainer og proteinpulver i mig mindst 4 gange dagligt. Du skal sørge for hele tiden at "være fyldt op" med såvel kulhydrater som protein, men det kan du som sagt læse mere om på de ovennævnte sites.

Det eneste jeg vil anbefale dig, er også at lytte til din egen krop. Jeg fik f.x. ingen mærkbar effekt af f,x, kreatin, mens aminosyrer og weigtgainer var ren nitro for mig ;-) Ligeledes ramte jeg i perioder "overtræningsmuren" rimeligt hårdt - og først da jeg lærte at neddrosle min træning og træne i aperiodiske cyklusser med forskellig intensitet, fik jeg optimal effekt af træningen. Med andre ord - det er ikke kun timerne, der lægges i træningen - men lige så meget metoden!

Held og lykke med det.

Mvh.

Jan R.

Hej Jan R.

Mange tak for dit informative svar.

Venligst

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis