Platantræ - parasol espalier

Har netop købt og plantet 3 plantræer i min forhave. Planen er, at de skal klippes lidt hårdt til, således at de danner "et tag", hvorunder der så i øvrigt skal sås græs.
Udfordringen er nu at få klippet træerne i rette form i løbet af de kommende år. Det har jeg tænkt at gøre med støtte fra "parasol espalier". Enten selvlavet med bambuspinde eller som færdigkøbt parasol espalier. Og her er så udfordringen: hvor køber man eventuelt et sådan færdigt espalier af denne type, og dernæst: er der nogle staldtips vedrørende beskæringen, som jeg bør følge i den videre færd frem mod det færdige resultat?


Heiras

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo noget af et projekt du der har kastet dig ud i.

Platantræer vokser ca. 65 cm om året og skal, hvis du vil have dem som parasoltræer, beskæres hvert år!

Hvis man ikke beskærer dem, vokser de op til en højde på 20 m og en krone med en diameter på 15 meter. Måske lidt voldsomt til en villahave.

Derfor bruges de også mest til vejtræer og by-træer.

Espaliet tror jeg du må bygge selv. Men måske af lidt tykkere bambusrør, end bare pinde.
Da det vokser hurtigt, er det måske en idé at lave espaliet rigeligt stort, så du ikke skal lave det om næste år. Selvfølgelig afhængigt af, hvor høje dine træer er lige nu.

Her er et billede af et godt espalier... (ved godt det ikke er platantræ, men paradisæble, men det er jo også bare princippet i det)

Eller hvad med denne idé... 6 platantræer plantet i cirkel og så flettet sammen?

God fornøjelse med projektet.... og klipningen, som foregår ved, at du udvælger de bedste grene, ude fra og ind mod stammen og klipper mærkelige sideskud af....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for svaret.
Jeg er helt med på, at plottet i dette projekt kan blive at fastholde formen år for år. Ellers vil det hurtigt komme til at se ret utjekket og upasset ud. Jeg så det færdige resultat denne sommer på en tur til Holland, så jeg har en ret sikker fornemmelse for, hvordan det kan og bør se ud. Nu er er platantræerne valgt og sat i jorden, men det kunne i øvrigt ligeså godt være lind eller lignende.
Hvad vil være det bedste opbindingsmateriale til de tvungne grene? Og skal der beskæres løbende eller på bestemte tidspunkter?

Heiras

Alle planter... også træer stritter imod beskæringer, der ikke følger deres egen natur ved at sætte nye skud eller grene. Derfor skal det beskæres løbende og så snart uønskede skud viser sig. Du skal bruge fantasien til at forestille dig, hvilke skud der vil gavne den vækst du ønsker dig....... og husk at så skyggetålende græs under træerne.

Ingeborg






Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis