Barriere til ridehus

Jeg har en halmlade. Jernspær af I-profil. Uden på dem vil jeg gerne have monteret en barriere. Jeg har ikke råd til at gøre det i hele plader, og har derfor tænkt at der skulle monteres nogle brædder/planker på langs, altså fra spær til spær. Der er 4,2m fra midt spær til midt spær.

Er der nogle herinde, der har en god idet til hvordan jeg får brædderne/plankerne til monteret på spærrene? Der må helst ikke rage noget ud, da barrieren jo er til for at beskytte rytter og hest mod at slå knæ, skuldre osv. på spærrene, når man rider forbi, og derfor heller ikke skal kunne rive sig på bolte eller skruer.

Man kunne måske sætte dem fast med en skruetvinde, men så rager der stadig noget ud, og jeg har sikkert heller ikke råd til at købe så mange skruetvinger, men noget i den retning.

Annette
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forslag:
Sæt plankerne uden på spæret og bolt dem fast i spærene med bræddebolte.
Dette kræver dog at du skal (må?) bore huller til boltene i alle spær.

Dumt spørgsmål: Hvad med soklen, går den ikke indenfor spærrene? Betyder det noget?

Som jeg skrev så er spærene af jern og ikke så nemme at skrue bræddebolte i, og jeg vil nødigt til at bore huller, der er mange og jernet er tykt. Spærene går ud over soklen.

Annette
Som jeg læser dit svar så skal det skal være nemt, billigt og må heller ikke må tage lang tid at lave ;-)

Med dette i mente så er det eneste forslag jeg kan komme med (og det er altså langt fra det bedste) at du forsøger at klemme to stykker træ sammen om spærene (een på hver side af 'I' profilet, og enten med bræddebolte eller alm undersænkede træ skruer). Du skal dog heve fundet en løsning så plankerne ikke skrider ned... kunne evt gøres ved at lade 'modholdet' støtte nede på bunden af spæret eller på selve soklen.

Tak for svar, selvfølgelig det var bare mig, der ikke tænkte længere end at der da måtte findes en dims der gør det, men "klemmen" kan man jo lave selv på den måde. Tak for sparringen.

Problemet med at de glider ned, må jeg tage, hvis det kommer.

Annette

Annette
Jamen velbekomme

En ting du skal tænke lidt over er hvad der sker når/hvis en hest eller rytter ramler ind i barrieren midt mellem spærene - så skulle barrieren helst ikke kunne blive bøjet så meget at den falder af spærene, dette kunne evt klares ved at samle alle planker på langs (f. eks med en 'sømplade' på ydersiden hvor plankerne er samlet) eller en lignende løsning der gør at plankerne ikke kan flytte sig på langs

Annonce
Tak for din omtanke. Det skal jeg huske, men i første omgang er det bare mig, der skal ride der og vi er ikke engang kommet til galoppen endnu, så jeg vil se, hvordan det fungerer og så rette til senere.

Du inspirerede mig jo til en god idet mht. "klemmen", og det er selvølgelig, at klemmen er et helt brædt fra soklen og op. På den måde sørger den for at plankerne ikke falder ned, samtidig med de holdes fast. Og jeg kan jo bare undlade, at lade "klemmen" være bredere end, at den skrider ud, hvis der bliver så meget pres på planken, så vil planken ikke spintres men bare falde ud af sin holder. Jeg er en gammel kone der rider adstadigt på rolige heste, men man kan selvfølgelig aldrig 100% garantere sig med en hest.

Annette

Husk, som du skriver, at formålet med barrieren er at undgå at såvel hest som rytter kommer til skade.

Så du skal sikre dig at hesten eksempelvis ikke kan få benet ind mellem brædderne og at rytteren ikke kan få tæerne, fod, ben, hænder, arme el. andet i klemme.

Flere tværgående brædder med afstand imellem er således en betænkelig affære. Hvis ikke du har mulighed for at lave en væg kan du eksempelvis begrænse dig til et enkelt brædt eller et par stykker tæt sammen som et bånd.

Nu skriver du, at det er en halmlade. Var det ikke muligt at bruge halmballer til at etablere en barriere med?

Er opmærksom på muligheden for at få ben og arme imellem plankerne, har haft halmballer som barriere, men det har to ulemper. Hestene er mere opmærksomme på om de kan komme til at gå og gnave i dem, og de tager ca. 1m hele vejen rundt, så det formindsker ridearealet betragteligt.

Annette
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis