Ekstra lampe - Forskellige ledninger hjælp!

Hej

Jeg har en enkelt lampe (lyssofrør) i mit udhus og vil gerne have sat én mere op. Fra kontakten til lampen går et 4 ledet kabel med farverne blå, sort, brun og jord (lampen bruger åbenbart alle 4). Den nye lampe hænger et stykke fra den anden og har bare et 3 ledet kabel med blå, brun og jord. Havde tænkt mig at samle det hele i en samleboks, men hvilke ledninger skal sættes sammen med hvilke, så det hele tænder samtidigt og ikke giver permenent lys???
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Blå er nul.

Brun er fase.

Sort er fase.

Gulgrøn er jord.

Så i princippet sætter du brun til brun, blå til blå og gulgrøn til gulgrøn.

MEN... hvis den der har opsat det første amatur ikke har gjort det korrekt med ledningerne, altså har byttet om på nogle.... får du problemer.

DERFOR måler man sig ALTID frem for at se hvad der er hvad!

 

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Din lampe bruger IKKE alle fire... Du har formentligt en stikkontakt under afbryderen. Derfor er der 4 ledninger.

Du forbinder den nye lampe med Jord og Nul (Gul/grøn og Blå) og tændledningen (Formentligt Sort)

Jeg vil foreslå at du slukker for strømmen inden du giver dig i kast med det. Det er autoriseret arbejde og kan godt give et rap over nallerne, hvis du dummer dig. (I værste tilfælde brand osv...)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Hvis du, som jeg forstår det, vil føre en ledning fra det ene amatur til det andet, skal du gøre som beskrevet i mit tidligere indlæg.

Hvis du vil føre nye kabler fra stikkontakten til den nye lampe... så er det som Næstformanden har beskrevet.

Hvad vil du med en samledåse?

I alle tilfælde skal du tjekke ledningerne,  med en polsøger eller et multimeter, da der som tidligere nævnt kan være monteret noget som ikke er efter "normen". Det har jeg selv, i et tidligere lejet hus i Tyskland, været ude for. Loftsledningerne var monteret med fase på jordledningen. (Dernede stak ledningerne bare ud af loftet, og huset var fra ca. 1970).

I øvrigt giver det sig selv, hvad der skal til hvad, hvis du anvender et multimeter eller polsøger


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for jeres svar. Vil prøve at give mig i kast med det i nær fremtid.

Samledåsen vil gøre det nemmere at samle det hele. Ellers skal jeg jo til at samle det hele inde i den første lampe.
Lige hvad jeg tænkte... det med første lampe

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis