Borebiller

Jeg er godt i gang med at få isoleret vægge og ville i den forbindelse fjerne en fodliste, men da den blev pulveriseret i min hånd kunne jeg godt regne ud der var noget galt, jeg kunne efterfølgende konstateret at der har været borebiller på spil, de er også et godt stykke nede i gulvet. Er der nogen der har erfaring med disse, hvordan slipper man af med dem?? Er det nødvendigt at fjerne hele gulvet når de nu har slået sig ned, regnede nemlig med jeg ville lige trægulv oven på de nuværende brædder??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Borebiller skal bruge vand som alt levende, så hvis ellers det hele holdes tørt, så forsvinder de af sig selv, men det gør deres larver ikke.

Et effektivt middel mod dem, er bla. boracol, men der er også andre producenter af svamp og insekt dræbende midler.
Der findes specifikke midler mod træborende insekter:
Gori Aqua Perm
ProtoxInsekt

Ved et forbrug på 1/2 ltr. pr kvadratmeter træoverflade over to udsprøjtninger giver Mortalin 10 års garanti (jeg prøver ikke at lokke dig til at hyre Mortalin til at komme at sprøjte din gulvkonstruktion... Prøver blot at eksemplificere hvor effektivt de anser disse produkter ved korrekt brug).

Men grundlæggende skal du have udtørret din gulvkonstruktion. Hvis du kan få vandindholdet ned på 11% vil borebillelarverne gå istå (og med tiden dø). Hvis du vil have ram på larverne der er i træet skal du, som Jbr siger, have gang i en kanyle og sprøjte i hver enkelt hul. De ovenstående midler vil ved almindelig påmaling kun dræbe larver på vej ind og ud af træet.
Okay tak for hjælpen, men jeg tror jeg vælger at fjerne de gamle gulvbrædder og ligger noget andet på, fordi efter jeg har fået savet lidt prøver ud her og der, kunne jeg konstatere at de er i hele stue gulvet, inkl vindueskarme, fodlister ja alle steder. Men bør man så behandle vægge osv med noget middel for at sikre de ikke kommer igen?? Eller er det nok bare at skifte det hele ud med noget nyt??
Med et sådan angreb, tror jeg også du skal have Mortalin ud at
 kigge på tingene

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Først synes jeg du skal finde ud af om der overhovedet er borebiller i træet på nuværende tidspunkt. Find noget steder hvor der er huller på undesiden af noget træ. Læg noget under i nogle måneder... Hvis der er liv derinde skal der gerne komme noget boresmulder ud. Mål også hvor fugtigt træet er. Hvis det er under de 11% ville jeg ikke gøre noget, så er det et gammelt angreb.

Hvis du allerede hælder til at skifte alt træværk, er det altid det sikreste, da det er svært at komme rundt alle steder med borebillemidlerne. Det nye træ kan eventuelt behandles med de nævnte midler (men det burde ikke være nødvendigt hvis fugtigheden er lav nok).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også