Montere køkken

Hej,

Skal hjælpe en kammerat med at sætte køkken op. Der er 4 underskabe og 4 overskabe samt sokkel. Det virker jo ligetil, men har et par spørgsmål som jeg godt lige vil have andres bud på også:

Hvor mange og hvilken type skruer til overskabene? (murstensvæg)
Skal underskabene skrues fast på soklen, sammen med hinanden, ind i væggen?

Andre fif man kan få brug for at vide?

Tænke om det var nemmest at fastgøre et brædt på væggen som man så kunne støtte overskabene på under montering?

på forhånd tak

Mike
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med et brædt på væggen er en udenmærket ide. Husk et godt og langt vatterpas. Afhængigt af overskabenes vægt kan det være en fordel at skrue dem sammen inden man monterer dem. Det er meget lettere at få dem lige på et gulv.

Normalt bruger man 2 skruer pr skab, i dit tilfælde 2 skruer og rawplugs.

Soklen: Er du sikker på det er en rigtig sokkel? Der er jo mange køkkenproducenter der er gået over til ben istedet. Hvilket køkken er det du skal montere?
Det allervigtigste af alt, er at få stillet soklen op, så den er i watter på kryds og tværs. Det er helt afgørende vigtigt for det samlede resultat. Er gulvet skævt, må I strege af og høvle af indtil I er på plads. Det kan tage rigtig meget tid.
Underskabene skrues sammen i for og bagkant i hullerne til hyldebærerne efterhånden som de stilles op og så får de nogle få skruer ned igennem bunden og ned i soklen.
Pas på ikke at bruge hullerne til sammenskruningen af elementerne, hvor lågehængsler, hylder, glideskinner m.m. skal være!

Overskabene hænger ofte på en "træskinne" som leveres med skabene. Disse skinner sættes op efter en streg i watter som I først afsætter på væggen. Alt afhængig af hvor store skabene er, vil 2 stk 6 x 80 spunskruer ind i ordentlige rawplugs kunne klare sagen. Er det meget stor og tunge skabe, kan I give dem 3 skruer.

Pas altid på med at lægge noget, der kan trille ned mellem væg og overskab oven på.

Det kan meget vel være, at Jeres køkken er af en anden konstruktion end de jeg har sat op, og så er min beskrivelse jo værdiløs!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ved skruer til overskabene ville jeg vælge nogle 7,5x112 mm. karmskruer m. hoved. (betonskruer) Bore for i væggen bagved med et 6 mm. bor, husk at køre lidt ekstra frem og tilbage for at fjerne borestør, ellers har karmskruerne en tendens til at bide sig voldsomt fast så man ikke kan skrue dem i bund. Eller en 5x80 spun skrue med en go lang pluks bagi.

Det er rigtig smart at skrue alle skabene sammen sidevejs. Skabene har nogle små huller i siderne, de burde være overfor hinande, når du sætter skabene op på soklen. Hvis du borer igennem et hul i det ene skab burde du komme ud i samme hul på det andet skab, så findes der nogle gode køkkenskruer, der fungerer lidt ligesom en bolt der bliver strammet på midten. Med dem kan du fiksere alle skabene fuldstændigt sammen, og skal du afmontere nogle skabe en dag, er de lige til at skrue ud, og siden de har siddet igennem et af de små huller er der ingen synlige spor.

Det kan være rart nok at skrue/sømme underskabene fast i soklen, det kommer lidt an på hvad du har af fastgørelsesmuligheder i siden af de yderste skabe, altså om der er noget væg eller lign.
Det er også lidt et temperaments spørgsmål det med at fastgøre ned i soklen, det bliver jo rimeligt synligt.
Jeg syntes det er ok evt. at give skabene et par tynde dykkere ned i soklen, dem lægger man slet ikke så meget mærke til som skruer, specielt fordi skruehovedet "knækker" overfladen på elementet for altid, en lille dykker laver et meget lille hul der evt. kan fyldes ud/dækkes.

Det er rigtig smart af fastgøre noget på væggen som overskabene kan ligge af på, så er det kun nødvendigt at holde en hånd på dem samtidigt med at du skruer, så kan man faktisk gøre det selv. De plejer at sidde ca. 50 cm. over borplade, husk at tage højde for bordplade hvis du ikke har den på, når du laver "bagstøtten" til overskabene.

Håber det hjalp

Feinzmeckeren
3 sjæle, 1 tanke!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Perfekt! Og mange tak. Ser ud til der er bred enighed, så det ligger jo lige til højrebenet.

Jeg havde selv overvejet betonskruerne, men man er vel nød til at bruge dem med hoved og så gennembore og undersænke i skabet. Ellers vil man jo ikke være sikker på at skruen "trækker" skabet ind til væggen? PÅ den anden side skal man jo gøre der samme med spun-skruer, så forskellen er måske ikke så stor.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis