Støbning af dims



Jeg har en isterningsmaskine, hvor der er en dims der er blevet slidt, så den ikke kan bruges mere.
Dimsen er med et hul med en flad side i, som griber om motorens aksel, der ligeledes har en flad side i akslen.
Den flade side er fræset væk af slid.
Er der nogen der har en ide om, hvordan man selv kan lave en ny?
Jeg havde tænkt mig at købe noget modellervoks og så lave et aftryk som form, og så hælde noget flydende plastic eller ?? i, så jeg får en ny dims.
Den skal gerne være mere slidstærk end den nuværende, der kun holdt meget kort tid, da det er meget blød plastic den er lavet i.

Hvad kan man bruge??


Mvh. JørgenE
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville være optimalt at lave den i rustfrit stål. Kan du lave en præcis tegning? Så kan jeg sikkert fixe en til dig. Er det vigtigt hvor den flade side i hullet sidder?
Jamen dog, Det ville da være helt fantastisk.
Det skal bare være nogenlunde korrekt placering af den flade del, da motoren styrer åbne/ lukningen, men selvom den pt. er 10 grader forkert placeret på grund af sliddet, virker den. Hvis det er meget mere, vil den fejle.
Jeg laver en tegning.

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan evt. prøve at sende navn og type på maskinen. Så kan det være at jeg kan finde noget et sted i rodebunken...;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....


Det er alt hvad der er af reklame på maskinen. Godt nok har jeg selv altid haft store mængder dippedutter mv, men man har da vel ikke tilfældigt sådan en dims liggende, eller hvad?

Mvh. JørgenE
Jeg er kølemontør... Det sker at vi har et eller andet til at ligge!!
Og jeg ville egentlig også bare søge på navnet, og se hvad der kom af tegninger :-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmmm... jeg har prøvet om jeg kan finde noget. Men det kan jeg altså ikke!!
Tror du bliver nød til at lave en selv. Ellers bliver det nok for dyrt i forhold til en ny maskine...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Men mange tak for forsøget alligevel.

Til Matiasen skal jeg lige oplyse, at da den lige nu kører, venter jeg lige med målene til den stopper igen. Det er garanteret noget fnuller der har sat sig fast, så den lige har fået et ekstra liv, så længe det nu varer.

Mvh. JørgenE
Jeg har lavet noget lignende til konens paraply, hvor udløser knapen var knækket. Jeg har limet den sammen med sekundlim og lavet et aftryk af modellere voks. Jeg har brugt 5 min. epoxy til at lave en ny og nu efter snart 10 år virker den stadigvæk.

Du kan lave et aftryk af venstre og højre halvdel, støbe 2 halve med epoxy, lime dem sammen med epoxy, bore et større hul i dimsen, fastgøre den med f.eks. modellerevoks over motorakslen, så den vender rigtig, og hælde epoxy rundt om akslen, så den limer både dimsen og akslen sammen. Du kan evt smøre noget "slipmiddel" på akslen, så dimsen er til at fjerne.
Slipmiddel kan være konens hårlak eller voks, eller noget andet fedtet stads.
Det kan ikke være så svært, når det ikke kræver så meget præcision. Det eneste vigtige er at den flade side af motorakslen vender den rigtige vej - resten kan man bearbejde lidt med håndværktøj og sandpapir.
Hvis du lader 5 min epoxy gennemhærde i 24 timer er det rimmelig stærkt. Men det skal blandes nøjagtig 1:1.
Og 5 min betyder at du skal blande meget hurtig og være færdig med at støbe inden 5 min.

Mvh Adam
Tak for det informative svar. Det lyder rimeligt nemt, og muligheden med at støbe aftrykket af akslen er smart, den mulighed havde jeg ikke tænkt på..

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også