Rækkefølge: støbe gulv så pudse vægge ..eller omvendt?

Hej

Jeg er ved at planlægge total-renovering af mit badeværelse, og har lige et hurtigt spørgsmål.

Pt. er der fliser op ad væggene i ca 170 cm højde. Dem banker jeg ned og kommer sikkert ind til den rå væg. Denne del af væggen skal så pudses op igen.

Gulvet skal væk og et nyt støbes (inkl. gulvvarme selvfølgelig)

Spørgsmålet er da: Er det smartest at støbe gulvet før jeg pudser væggene op? (eller omvendt?)

Med venlig hilsen

Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bedst at pudse væggene først, da der tit opstår ujævnheder i pudsen ved gulvet. De bliver dermed skjult af slidlaget.

Tja... jeg ville lave gulvet først, med isolering, både mod evt. sokkel, men også nedad.

Når disse ting er færdige går du i gang med pudsning af vægge, derefter laver du
vådrumsmembran og til sidst fliser.

Vådrumsmembranen kunne være denne her:
http://www.willesen.dk/Butik/info.h...leid=W2040

Fliser på væggene først og derefter på gulvet.

Sådan har jeg tidligere gjort, da jeg renoverede både bryggers og bad m.v. i et gammelt hus.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi murere pudser vægge først, og støber gulv bagefter.
Når du pudser vægge taber du jo en masse mørtel. Skal den ned og ligge på dit slidlag som skal være helt plant????
Så skal du ligge og skrabe det væk, så der ikke er ujævnheder når du skal lægge klinker.

Det er klart det smarteste at pudse vægge først.

Held og lykke med projektet.
OK... men hvordan klarer I den med isoleringen ud til soklen, når I har pudset væggen ned til gulvet?

Det var derfor jeg synes det var lettere at gøre det omvendt. Og det virkede fint... måske passede jeg bare på ikke at svine på gulvet

Men hør hellere efter murerne... de er trods alt uddannet til den slags

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er i bund og grund ligegyldigt efter min mening. Vi er ude i noget der ligner hvem kom først: Hønen eller ægget.
Vil bare lige tilføje det er ikke så spændende at pudse vægge, mens man jokker rundt på flamingo og falder over varmeslanger på rionettet.
Annonce
Jeg ville også lave gulvet først, men er også kun tømrer...
Hehe .. kan jo se, at der er delte meninger om dette
Kan se både fordele og ulemper i begge modeller.

Ved ikke om nogen af jer er murer, men det er vel dem der har mest erfaring med det.
I øvrigt forstiller jeg mig, at det lettere at lave sikring mod Radon rund i kanten, hvis man laver gulvet først... oder?

Kom gerne med flere indspark
Jeg vil mene at de proff. har ret, pudse først. Så kan du rette dine vægge op til lodret/plane, sikre at der ikke kommer kuldebroer mellem puds og fundament, og mellem nyt gulv og væg.

Husk at lægge asfaltpap og isolering rundt i kanten.

http://www.styrolit.dk/sitedream/download.asp?file=/files/sysadmins/download/Styrolit__gulvhaandbog.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis