LED spots i eksisterende gipsloft, Elektriker

Hey,

Vi er ved at renovere køkken, og i den forbindelse har vi spartlet vores eksisterende gipsloft, med henblik på glasfilt etc. Imidlertid, så er jeg kommet i tvivl om en elektriker kan komme til at trække ledninger og hvad der nu ellers skal til, ved opsætning af LED downlights, uden at skulle have de eksisterende gipsplader ned? (For en god ordens skyld så er det lamper med "f-hat", og dermed er de godkendt til installation i isolering.) I så fald, at det kan lade sig gøre, så er jeg lidt nysgerrig efter at vide hvordan han gør det mht. træk af ledninger?

På forhånd mange tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke let at sige om det kan lade sig gøre, uden at have set det.
Men måske kan han sende en søger over loftet, mellem de forskellige udtag, for så kan der trækkes kabel og så kan det hele løses på den måde.
Du kan nok spare nogle timer til elektrikkeren, ved selv at trække en snor mellem de huller som lamperne skal sidde i, så han kan binde kablet i dem og på den måde trække kabel. Og der kan let gå 1-2 dage med at få forbundet de nye huller.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Afhængig af hvordan skelettet til loftet er skruet sammen kan man som oftest fiske kablerne fra hul til hul med en tommestok eller lignende. Det kan naturligvis drille, men min erfaring siger at den slags plejede at lykkedes uden man behøvede at bruge flere timer pr. hul.
Men har I husket at lave plads til at elektrikeren kan tilslutte belysningen et eller andet sted?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar steinaa og FWM.

Der eksistere allerede 2 udtag i loftet, jeg går ud fra at det er det du mener med plads til tilslutning? Men vil det sige at jeg principelt selv kan borer hullerne til der hvor spots'ne skal sidde, og trække kabel imellem dem (Jeg skal nok have fat i en søger, så jeg ikke borer op i en ledning). Sagt på en anden måde, hvis der er nogen med erfaring, som evt. gider at bruge tiden på at forklare mig (gerne lidt detaljeret og håndgribeligt) hvad jeg kan / må forberede til elektrikeren og hvad jeg skal bruge, så vil det være meget værdsat . F.eks. forbinder man dem parallelt, således at man trækker kabel fra hul til hul, og til sidst frem til udtagsdåsen eller hur?

For en god ordens skyld skal jeg lige sige at jeg lige har mærket under loftet ved emhætten, og det føles som om der er ca. 5 cm. frit imellem isolering og gips.
Hvis du køber et færdigt sæt med spots, kabel mv. må du gerne lave det hele selv.

Hvis du ikke kan finde et færdigt sæt der passer skal du have en snak med elektrikeren om hvor store huller der skal være til spotsene og så kan du starte med at bore dem.

Om der så skal trækkes ét kabel fra spot til spot eller et kabel til hver spot kommer an på om det skal være 12V eller 230V spot og hvor mange spots der skal være. Det er dog pokkers svært at sige uden at have set installationen.

Men uanset hvad kan du bore hullerne og trække en snor eller lignende fra hul til hul. Brug tommestokken (af plastik) og bor et lille hul i den ene ende. Så skubber du tommestokken fra det ene hul til det næste og putter snoren i hullet i tommestokken. Så har du lavet alt forarbejdet til elektrikeren.
Det lyder sq godt steinaa, tak for hjælpen! Jeg regner med at det bliver GU10 fatninger til indbygning i isoleringen, og således til 230V. Desværre kan man ikke uploade billeder her, men jeg har smidt nogen af sted til elektrikeren, og afventer hans svar.

Tak for hjælpen endnu engang
Ja tag en snak med elektrikkeren, der er jo ingen grund til at trække snor til både parrael og serie forbindelse

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også