Badeværelsesloft sp

Jeg kunne godt bruge et lille råd vedr mit badeværelse. Vi er ved at give det den helt store tur og nu er det loftet jeg vil igang med. Jeg har pillet det gamle træloft ned og banket pudsen af der sad bagved. Nu er der så frit åbent til tagkonstruktionen og altså dermed til loftet.
Nu vil jeg så lave et sænket gipsloft med spots i. Det jeg så vil er at smække dampspærre og et lag gips op på tag lægterne inden jeg lave sænkningen for at få lukket helt af, men jeg har snakket med en der syntes det er spild af tid og penge at lukke af op til loftet, når jeg alligevel laver et loft længere nede.
Men er det nu også det??
Håber det var forståeligt.

Jeg kunne godt bruge et lille råd vedr mit... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket så også betyder at IP koder er vigtige hvis der ikke er 2.25m fra gulv til lampe, hvilket let kunne være tilfældet, hvis vi taler om de der lyslister der er sænkede over håndvaske.... dem har jeg selv 4 af på mit badeværelse...altså lamper i lyslisten.
Men de er 12 v i mit tilfælde og så er historien anderledes??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det betyder så, at hvis jeg har lavere til loftet i et badeværelse, end 2.25m så må der ikke sidde 220v lamper i badeværelset....sikke da noget vås... sådan lyder det da i det mindste, men el-mekkeren må jo vide det


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hehe jo må der, men ikke inden for den væg, har du ikke sb afsnit 6, slå på under § 701.53 under område 3 som er over 2,25 m. alt andet i selve kabinen er opråde 1-2 og nej der må ikke sidde andet side 278, er jeg galt på den må du endelig sige det men virker meget lige til som det står der?

aut. el arbejde til tiden

Hvis lamperne i loftet sidder mere end 1,2 mtr. fra bruser (brusehoved) eller 0,6 mtr. fra badekar (kant af badekar) så sidder de i zone 3 uanset de ikke er over 2,25 mtr oppe fra gulv. Og der må du sætte både 220v og 12v og alle kapslingsklasser.

Snippet fra Nordlux belysningskatalog:

Zone 3:
Denne zone begynder 1,20 m fra kant af bruser eller 60 cm fra badekar og
strækker sig derfra. I zone 3 må der placeres alle slags lamper, da kravet
kun er IPx0. Alt over 2,25 meter fra gulv er område 3, ligesom området
omkring håndvask er zone 3, hvis vasken er placeret min.
60 cm fra kant af brusekabine/badekar, eller 1,20 m fra kant af bruser.

Zone IP K lasse Bemærkning
0 IPx7 Transformer anbringes i zone 3
1 IPx4 Transformer anbringes i zone 3
2 IPx4 ALLE Ved 12V anbringes transformer i zone 3
3 IPx0 ALLE Ved 12V anbringes transformer i samme område
Annonce
lige præsis, noget bedre forklaring end jeg kom med men til JBR der skal ikke sidde noget i selve kabinen under 2,25 så er alt meget nemmere

aut. el arbejde til tiden

Javel ja, ... jeg har en brusekabine, med en bruser med slange....den kan nå op til loftet i hele kabinen, når man tager den af holderen...

Når jeg nu gerne vil have spots i kabinen.... hvad gør jeg så... og hvor mange volt?

IP44 eller ej.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

uden tvivl de ip44 men det skulle rent regelmæssigt ikke være forskel om du kan det med bruseren eller ej som jeg læser det.
men 12v giver jo mere lys pr. W end 230 gør det også noget man kan tænke over.

aut. el arbejde til tiden

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis