Dantherm ventilation HRV5

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en ventilationsmand som også er Nilan forhandler. Er der nogen der kender til Dantherms produkter. jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. valget står mellem Nilan comfort 300 eller  HRV5 prisen er stort set den samme men, Danthermen er med hygrostat og kan indstilles til at køre når luftfugtigheden er over det man har indstilt den til. hvorimod Nilanen kører hele tiden.
hvad skal jeg vælge? jeg har hørt positivt om Nilan comfort 300 man kan ikke finde meget om Danthermen.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

77 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dantherm er med rotorveksler, og har fordele og ulemper i forhold til Nilans modstrømsveksler.
Modstrømsveksleren er normalt mere effektiv (ca 90 mod 80%), men til gengæld afrimer en rotorveksler løbende. Der skal Nilan afrime ca hver 4 time i frostvejr, eller forsynes med forvarmeflade. Man fremhæver også rotorveksleren for at den kan stoppes om sommeren, så man kan få kølig natteluft ind. Det løser Nilan med et indbygget bypass spjæld. Det kostor også energi at drive rotorveksleren, modstrømsveksleren er gratis i drift.
Jeg har selv rigtig god erfaring med Nilan, som i øvrigt også kan styres af en hygrostat, hvis det er det du ønsker. Uanset anlægget, skal det køre hele tiden med BR krav til ventilation. Hygrostaten kan så køre op på højere ventilatortrin efter et bad. Jeg bruger selv hygrostatindgangen til et impulstryk lavet med en alm lyskontakt med fjederretur. Så trykker jeg bare for en halv times fuld ventilation efter bad og lugtende toiletbesøg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK! tak for det. jeg har fået par rettelser ang. Nilan systemet ventilationsmanden har fortalt at jeg skal ha comfort 250 vægmodel hvis jeg ønsker Nilanløsningen fordi comfort 300 bliver for stor til vores hus. men de skulle fungere på samme måde.
kan du sige mig om det er en fordel at vælge den væghængte eller loftmodellen. jeg hælder mest til Nilan systemet fremfor dantherm.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"



Jeg ville ikke vælge en løsning med rotorveksler.
Prutter, støv fugtighed og bakterier sætter sig i rotoren ved udblæsning og sendes retur til huset ved indblæsning. Sammen med en lavere virkningsgrad synes jeg det er en dårlig løsning.

Overvej i stedet en AirVex, som er et 4-6" rør gravet ca 90 cm ned i jorden.Søg på AirVex og se systemet. Om sommeren giver det kølig indblæsning og om vinteren forvarmer det luften. Det sidste sikre mod tilisning i modstræmsveksleren. Der skal lige laves et spjæld i et T-stykke, som regulerer om luften skal genne AirVex'en eller tages direkte fra .... luften.

Uden at have prøvet det selv vil jeg mene an AirVex er et rigtig godt LDS projekt. Der behøver vel ikke at være 100 meter rør lagt ned.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Har selv et Dantherm HCH-5 i mit hus. og det er altså også med modstrømsvekseler.
Vil bare sige du bør kigge på Dantherm en ekstra gang inden du beslutter dig.
Mit anlæg kører helt perfekt i mit hus (114m2 årg 2000). Det geniale er fugtighedscensoren, som selv skifter hastighed afhængig af "luftbelastningen" i huset. Den kører helt lydløst og kvaliteten virker super god.
Læg også mærke til Dantherms er bedre isoleret end Nilan. 40mm mod 20 mm.

Jeg så selv på begge inden jeg besluttede mig.. Og var ikke i tvivl om jeg synes bedst om Dantherm's med behovstyring

Hilsen Steen

 

Kik evt. på Dantherms hjemmeside,
http://www.dantherm-air-handling.dk/Dokumentation/Brochurer/Ventilation.aspx nederst på siden vælg "behovsstyret boligventilation"
Annonce
OK! takker for jeres indlæg jeg er lidt mere i tvivl om hvad jeg skal vælge. men håber den kommer mig til gode. når jeg får læst nærmere på jeres links.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Din ventilationsmand har vist ikke læst på lektien. Nilans Comfort 300 giver op til 325 m3 pr time, og anbefales boliger op til 200 m2. Dantherm HRV5 giver op til 350 m2 og anbefales op til 200 m2. Comfort 250 er mindre!
Fordel ved væghængt, er lettere filterskift, fordi du ikke skal på loftet, kondensafløb er bedre beskyttet mod frost, men til gengæld må du leve med en smule støj i bryggerset, når det kører på de højere trin.
Du skal ikke vælge det ene anlæg frem for det andet ud fra behovsstyring. Bygningsreglementet stiller krav til ventilation, der reelt gør behovsstyringen uinteressant.
Airvex systemet medfører kondens i de nedgravede rør med mulig bakterievækst til følge, undersøg om der er nogle der har flere års erfaring du kan trække på inden du gør det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er comfort 250 ikke stor nok til mit hus?? tror det bliver Nilan systemet jeg vælger. hvor mange års erfaring har du?


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Husk også på behovstyringen som Dantherm har gør du ikke får udtørring i hjemmet om vinteren. Der kan luftfugtigheden nemlig blive meget lav. og medføre revner i trægulve og lofter mm.
Dantherm kan også køre "alm" i 4 trin som alle de andre genvexanlæg.

Men vælg endelig ikke et for lille anlæg, det giver bare støj.

Hilsen Steen
Hvor stort er dit hus, og hvor højt til loftet?. Kravet er ½ gange luftskifte pr time, eller mindst "36 m3 i brygges og toiletrum uden bad, 54 i bad og 72 i køkken (kravet er det største af de to) . d.v.s. at bryggers, køkken og 2 bad giver 216 m3 pr time, så er Comfort 250 for lille. Mit hus er 3 år, og min Nilan kører laveste blus i dagtimerne når vi ikke er hjemme, og efter kravet når vi er hjemme (programmeret). Vores trægulv revner ikke!
Nilan eller Danthern, du bliver glad for begge dele, med de fordele og ulemper der e rbeskrevet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis