Dantherm ventilation HRV5

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en ventilationsmand som også er Nilan forhandler. Er der nogen der kender til Dantherms produkter. jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. valget står mellem Nilan comfort 300 eller  HRV5 prisen er stort set den samme men, Danthermen er med hygrostat og kan indstilles til at køre når luftfugtigheden er over det man har indstilt den til. hvorimod Nilanen kører hele tiden.
hvad skal jeg vælge? jeg har hørt positivt om Nilan comfort 300 man kan ikke finde meget om Danthermen.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Steen,

Nu har du jo haft Dantherm HCH5 i nogle år efterhånden.

Jeg vil venligst spørge om du stadig er tilfreds med dit køb? Jeg overvejer meget at investerer i model HCH5, som dog koster kr. 5000 mere end en tilsvarende fra firmaet KRAPPAN i Haderslev.

Tror de de 5000 er givet godt ud???

Kort svar imødeses.

MVH

Henrik - Herning

Hundefar

Hej

Ja, nu har det kørt nonstop i godt 2 år. Jeg er yderst tilfreds. Når anlæget køre i trin 1 og 2 er det helt lydløst.

Jeg har envidere anskaffet mig fjernbetjeningen til det. Der er en masse andre muligheder for programmering, info osv.

Når man først har haft genvex i sit hus vil man aldrig mere undvære den komfort med frisk luft i huset.

Mvh. Steen

PS det andet anlæg du nævner kender jeg ikke.

Hej Steen og andre interesserede,

Tak for din mail som endelig overbeviste mig om at mit valg skulle være Dantherm HTH5.

Jeg har været i kontakt med Dantherm i gennem en uges tid og de har svaret flinkt på mine tekniske spørgsmål. De sendte mig en helt frisk tysk test af HTH5 og Genvex GE Energy 1, og resultatet er at HTH5 genindvinder 5% mere varme end Genvex, ligesom deres motorer bruger lidt mindre strøm. Jeg tror deres anlæg må være toppen af poppen på markedet iøjeblikket.

Jeg sendte samtlige jyske forhandlere den samme forespørgsel på en afhentningspris på en HTH5 og alle priserne på grundmodellen var på mellem 20.000 og 25.000 incl. moms, afhentet, undtagen hos en midtjysk forhandler som pludselig kunne leverer mig en splinterny HTH5 til kun 15.000 incl. moms. Jeg slog til med det samme, og skal nu ud og have gode tilbud på rør til mit projekt.

Men tak for dig svar der endelig overbeviste mig.

kh

Henrik - Herning

Hundefar

Godt og fornuftigt valg. Dantherms service er også super god. Kan du ikke sende mig den test til: [email protected]

Var det ikke et HCH5? eller er det "skabsmodellen" til bryggerset du har købt?


Underligt den var så billig det ene sted, men fedt for dig hvis det er den samme.

Rør er ikke ret dyre. Husk at gennemtænke godt hvordan du vil lave det INDEN du går igang.

Hilsen Steen






 

 

Hej Steen og andre interesserede,

Kort status: Jeg mangler rørføring i den sidste skunk. Har d.d. fået vådrumshøjtalere hjem til badeværelsesloft, da det er min sidste chance for at få disse monteret inden den MEGET lille skunk lukkes med rør og isolering. Derudover er jeg i gang med at bygge kasser til alt rørføringen inden skunkene som jeg agter at fylde med granulat.

Mht. afløbet, så har jeg bygget rørføringen om og monteret det direkte på siden af et indblæsningsrør, således skulle temperaturen jo aldrig nå frysepunktet.

Tidshorisont inden anlægget er køreklar.....mindst 1 måned da jeg også har en kommende ferieuge + alt for mange planlagte besøg så jeg ikke kan få sammenhængende tid til projektet.

I hører fra mig derude :-)

kh

Henrik - Herning

Steen, hvis du er interesseret så har jeg fundet et firma der sælger filtre til kr. 95+moms pr. stk. ved køb af 6 stk.

Jeg tror det er billigt???

Hundefar

Til interesserede,

Så har anlægget kørt problemfrit i 2 dage. Vores fugtighed er faldet fra 48% til 36% (Målt på Jacob Jensen hygrometer) og der er MEGET tilfredsstillende. Fugtigheden på fjernbetjeningen siger 57 %. Vores incitament for at købe et anlæg var netop at sænke husets fugtighed og det VIRKER!!!!! Jeg har kontaktet firmaet "Aulum rør" for at få dem til at komme og justerer ind hurtigst muligt.

Anlægget vil gerne auromatisk køre på trin 3, men det er for voldsomt for os, så nu kører det på trin 2 og er næsten fuldstændigt lydløst.

MEN vi har en enkelt støjkilde som vi skal have løsning på. Det drejer sig om indsugningen i 160 mm. rør som jeg har ført ud i udhænget. Rørføringen er med 3 bøjninger og ca. 2,5 meter uisoleret rør. Det støjer desværre så vi kan høre det ned i stuen via resonans i konstruktionen. Jeg havde ikke regnet med at indsugningssiden skulle lyddæmpes, men tror jeg vil prøve at købe en 160 x 900 lyddæmper for at få kål på denne eneste støjkilde. Har i andre lyddæmpere på indsugningsrøret?

Vi syntes ligeledes det trækker lidt i huset hist og pist, men det antager jeg at montøren fra Aulum rør kigger på.

Jeg vil ikke kommenterer på mine øvrige data endnu inden anlægget er justeret ind , dog kan jeg se at vi kun taber 1 grad ved varmegenindvindingen, så min vildt overdrevne isolering virker åbenbart :-)

kh

Henrik - Herning

Hundefar

@Hundefar,

Dit afløb skal du være obs på at det ikke kan fryse til. Din løsning med at lade den følge indblæsningen er god, men kun så længe der er indblæsning på.
Når det bliver omkring -12 gr. så stopper din indblæsning hvor systemet går over til kun at suge ud (frostsikring) herved kan du risikere at der forekommer frost. Jeg ville derfor nok vælge returluft til afløbet.
Og jeg ville købe en varmetråd og vikle om afløbsslangen fra studsen af og til afløbet hvor det er 100% frostfri. Fryser din slange får du vandproblemer, da der kondenseres en del liter vand i døgnet!
jeg har valgt at bruge "200 mm riste" til indsugning og udblæsning netop for at undgå støj. jeg har ingen dæmper fra friskluft til aggregat. og mit er helt støjfrit på trin 2
Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis