Isolereing med papiruld? nogen med erfaring

Så et indslag på DR fra friland, hvor der blev isoleret med træuld/papiruld (er det samme produkt?).jeg blev lidt fasineret af den måde hvorpå det blev lagt(sprøjtet) ovenpå den eksisterende isolering, bla. muligheden for at komme ud i alle kroge

er der nogen der har erfaring med det?
hvad koster sådan en omgang pr. kvm?
kan man leje en maskine og gøre det selv eller skal der en prof. til ?
nogen der også nogen der kender til hulrums isolering med produktet

Hilsen Dan
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fået hulmursisoleret med det, for godt 1½ år siden, og jeg vil ikke have andet da det er diffitionsåbent (dvs, fugt kan vandre ud gennem muren)

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vi har fået 300 mm oven på 100 mm rockwool, det tog 2 mand 1 dag for 140 m2, det kostede 14.500 materialer og 5.000 arbejdsløn.

Dertil kommer at gangbroen skal hæves og evt loftstrappe, men det gjorde jeg selv.

Isoleringen ligger meget jævnt, og tæt op til gitterspærene.

Vi har endnu ingen erfaringer med varmeforbrug, men regner med en væsentæig besparelse.

Hilsen Aksel
Jeg har isoleret i etagedæk og får isoleret mine skråvægge i uge 48 med papiruld.
Jeg har fået tre tilbud, og der er meget stor prisforskel på de tilbud, jeg har fået, - fra 12.000 kroner til 22.000 kroner, så det kan godt betale sig at spørge et par stykker.

Der er nogle firmaer, som låner/lejer deres indblæsningsudstyr ud, og et er jo ikke svært at blæse det ud på et loft, men i skråvægge, ville jeg ikke selv gøre det.
Jeg har papiruld i hulmuren - det er jeg rigtig glad for - alt træk forsvandt, så gulvtæpperne røg ud. Det er muligt at leje en maskine til udlægning af papiruld (f.eks. hos Delpin), men jeg aner ikke hvad man giver for pairuld i sække. Jeg overvejer selv at lægge et lag papiruld oven på de 250-300 mm jeg har på loftet, da diverse projekter på loftet har gjort at isoleringen er trykket nogle steder (katten har også trampet rundt deroppe) og andre steder er der åben, så der er kuldebroer.
Noget helt andet er jo at pariruld har været brugt i over 100 år, og er meget mere co2 venlig end mineraluld

Og så er det jo også diffitionsåben

Rockwool og isover også kaldet mineraluld, er ikke diffitionsåben, så  der for skal huse i danmark pakkes ind i plastikposer, for at den isolering vi selv laver virker ok. Det koster meget varme at lave mineraluld.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Jeg har kørt som isolatør med papiruld i et par år, og har udelukkende gode erfaringer med det -det er på alle måder et genialt, arbejdsvenligt og miljøvenligt produkt, hvilket man jo ikke ligefrem kan sige om mineraluld. Jeg Kunne aldrig drømme om at bruge mineraluld i mit eget hus. I kraft af Rockwools position på markedet, er det danske bygningsreglement indrettet på mineraluld, og giver ikke papiruld den store isoleringsmæssige fordel som produktet har. Fibrene i papiruld er som alle naturlige fibre hule, og da det er stillestående luft der isolerer, er der mere stillestående luft i 1 m3 papiruld end der er i 1 m3 mineraluld. Isoleringsevnen i papiruld er ca. 20% større end i mineraluld, men bygningsreglementets normer er baseret på mineraluld hvorfor der skal tilsvarende mm. på f.eks. lofter, selvom man kunne reducere i papirulds favør. Prismæssigt har jeg kun oplevet at vi med papiruld kunne give mineraluld baghjul.

Kristian
NAAAA den med de 20% bedre udnyttelse - holde den? Lodret isolering: Får man ikke problemer når slagregn har fugtet bagsiden af facadestenene? Hvis man nu vil skifte sine vinduer - har man så Jyllandsposten over hele byen? Er papiruld ikke bedst egnet til etageadskillelser og lofter?

 

Skrevet af kdw på 05 dec 2009 01:09
Isoleringsevnen i papiruld er ca. 20% større end i mineraluld,

Kristian

Hmm, hvor har du fået det fra... ?

Eksempel: Der skal efterisoleres med ca. 200 mm. på loftet i et parcelhus på 100m2. med 20 gr. taghældning, gitterspær, skorsten og diverse el- og ventilations-installationer. Den gamle eksisterende isolering ligger som et "månelandskab" med meget varieret lagtykkelse.  
I kraft af papiruldens naturlige opbygning af plantefibre, er disse hule, modsat mineraluldens der er massive. Alene denne faktor gør at 200 mm. papiruld isolerer ca 10% bedre end tilsvarende mineraluld. Dertil kommer at papirulden falder ned i alle revner og sprækker, og dermed kan kompensere 100% -også for manglende lagtykkelse ved evt. gamle nedsunkne batts samt lukker fuldt omkring alle bjælker, spær og installationer, hvilket selv ikke den dygtigste tømrer, med batts i fulde eller forskudte lag kan gøre med tilsvarende resultat.  
Når så evt. andre håndværkere senere kommer og skal foretage ændringer på installationer på loftet, kan de træde i isoleringen, skubbe den til side eller hvad der nu skal til for de kan udføre deres job.  Efterfølgende kan papirulden løsnes/fordeles tilbage, således at håndværkerne fuldt efterlader det jævne lag der var da de kom ..... isoleringen ligger hvor den skal og lukker igen fuldt omkring alle såvel gamle, samt ikke mindst nye installationer, og soleringsværdien på loftet er atter 100%. 
I forhold til arbejdsmiljø er der den stjerneklare bonus at papirulden ikke klør eller giver irritation for dem der arbejder med den, og tidsmæssigt kan loftet i eksemplet, af 1 mand isoleres med papiruld på ca. 4 timer, vel at mærke uden hævning af gangbro og inddækning om loftslem. Der skal 1 mineralulds-mand dæleme være vaks med at slæbe pakker på loftet, skære batts/ruller og fordele materialet for at følge med der! 
Jeg er godt klar over jeg skød over målet ved at hævde isoleringsevne over dokumenterede 10% på materialet alene, men både på kort og langt sigt er det som beskrevet herover, min klare påstand at man logisk set på alle måder opnår en væsentlig højere isolerings- og energiværdi med papiruld frem for mineraluld -der er jo også lige den der med energiforbruget ved fremstillingsprocesserne, men den kan vi jo tage en anden dag!  

Go´ weekend
Kristian

  

Hej Uldal.  Først og fremmest mht. de 20% ... prøv at læse mit andet indlæg fra i formiddags her på tråden.  
Hvis man har problemer eller bekymring for større mængder fugt i sin hulmur bør man nok slet ikke hulmursisolere, da intet isoleringsmateriale bortset fra polystyrenkugler kan klare mosten.  Man skal før brug af polystyren indstille sig på at der ved evt. brand frigøres store mængder dioxiner der er dødelige.  Ellers er det kun naturlige isoleringsmaterialer der kan transportere normal fugt, dvs. optage og afgive.   
Papiruld indeholder fra naturens side cellulose, der jo er en slags lim, og er samtidig fugttransporterende (modsat mineraluld).  Denne lim frigøres ved kontakt til fugt eller bare  alm. luftfugtighed.  Papirulden danner derved på overfladen en hinde, der gør at man kan gå så vidt som bruge det på åbne skeletvægge, lodrette som skrå. 
 På åbne skeletvægge påføres papirulden i tynde lag, samtidig med at man med en lille dyse tilfører en anelse fugt.  Da papirulden er fugttransporterende, tørrer isoleringen igen (ligesom en fugtigt papir tørrer igen).  Derefter fjernes overskydende lag med en roterende valse, hvorefter væggen kan lukkes med f.eks. gips.  Det er klart det giver lidt spild på gulvene under processen, men når evt. spild fra isoleringen er tørt, kan det fejes op og smides ud i maskinen og genbruges.        
Skal man udskifte vinduer i hulmure der er isoleret med papiruld, vil man f.eks. kun en mdr. efter isoleringen er sket, se at papirulden (pga. cellulosen) bliver stående i vinduesfalsen, og IKKE falder ud.
Det samme gør sig gældende på ventilerede loftsrum, hvor papirulden ikke hvirvler rundt i blæsevejr, men overfladen pga. naturlig luftfugtighed holder fuldt sammen på tingene.  

Go´ weekend
Kristian
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis