Køleskabet er varmt på indersiden

Hej,
jeg er lige flyttet sammen med kæresten og hendes køleskab opfører sig underligt   Køleskabet er varmt på indersiden. Varmen sidder på bagpladen lige under den plade, hvor der dannes is og rim. Her er et varmt område, som er 10 cm højt og lige så bredt som køleskabet. I det område er bagpladen ikke kold, men derimod ca. 30 grader varm. Det virker dumt på den måde at varme sit køleskab op indefra, og det betyder samtidigt at temperaturen i skabet ikke kan klemmes ned under 7 grader.

Jeg har søgt i manualen for en beskrivelse af problemet, men her intet fundet. Er der nogen som kender til dette og har en løsning? Det er et Gorenje køle/fryseskab model RF4205W max 8 år gammelt, præcis alder ukendt.

Mvh Bo
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en bage oven. til stegemagarine.?

det bliver ikke ret meget andet end nyt køleskab.
har den mistet kølevæske.
eller kompressor er "brændvarm".!
Det lyder som om der er "ged" i selvafrimningen. Står alle betjeningsknapper som de skal?

Bortset fra det...

"Gorenje"

Det billige køb glæder man sig over i kort tid, derefter ærger man sig kun...
Købet af kvalitetsvarer ærger man sig over når man får kontoudtoget, derefter er der glæde resten af tiden.

MvH,

Bent.

"Står alle betjeningsknapper som de skal?"

jeg kender kun til en indstillingsmulighed, nemlig termostaten, og den står på 6 ud af 7.

Jeg ved ikke, hvordan man kontrollerer, om der mangler kølevæske, og er det noget, man selv kan gøre noget ved.
Nej til spørgsmålet om du selv kan undersøge mængden af kølemiddel!

Men du kan prøve at måle på termostaten. Den skal have en udgang der aktiverer varmen til afrimning, hvis det er det der er problemet.

Ellers kører de vel "naturlig" afrimning de fleste skabe.
Prøv evt. at kikke bag på skabet. Er der noget at se på isoleringen over kompressoren?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg har for nyligt kigget om på bagsiden uden at finde nogen fejl på isoleringen. Men jeg husker, at det virkede til, at det kun var kompressoren, som var varm, mens at varmen tilsyneladende ikke fortsatte op i kølegitteret. Jeg kunne dog ikke se nogle brudte ledninger mellem kompressor og gitteret.
Jeg skal have skabet ud igen og se på det om en uges tid. Pt. må jeg ikke rigtigt løfte noget, da jeg lige har fået opereret mandlerne væk

Jeg er ikke lige klar over, hvordan jeg 'måler på termostaten', men ifølge manualen ser det også kun ud til at skabet har en manuel afrimning.
Annonce
HEJ..
Ved sku godt den er langt ude, men kan det være lyset der ikke slukkes ? Har været ude for det en gang, og alle de meget svære løsninger var oppe at vende, det var det skide lys ;-).... du finder ud af det ved at mærke på pæren, når skabet har været slukket et stykke tid... ved den er dum.... men ??

Mvh Jan J
Jeg har også haft problemer med et ældre køleskab. Men inden jeg begyndte fejlfindingen satte jeg en energimåler på. fx denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1054&Grp=&n=30100

Da jeg så at den brugte 8 til 10 gange mere strøm end et nyt. Så var problemet let at løse. Det nye fik jeg til halvpris og det har tjent sig selv hjem igen i sparet el på under 2 år.


Husk: Rigeligt med ølpauser.


Jeg kan ikke finde et billede af dit køleskab, så det her bliver gætteri:

Er kondensatoren "radiatoren" på bagsiden ren?
Ellers, så gør den ren.Køleskabet skal kunne komme af med varmen.

Kommer der is på fordamperen (kølefladen inde i skabet), når kompressoren kører?
Ja: Skabet virker, men kulden fordeler sig ikke i skabet. Er køleskabet overfyldt, og kan luften cirkulere nogenlunde frit. Luften skal falde ned bagest og stige op fortil.

Hvad sidder der bag på køleskabet, der hvor det bliver varmt?
Altså, hvor kommer varmen fra. Det kan, teoretisk, være en ledning, der koger. Mere sandsynligt er det, at et varmt rør fra kompressoren har mistet sin isolering.

Uanset hvad, så kommer varmen et sted fra. Når kilden er sporet ligger løsningen ofte ligefor.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ddet sidder nok i en lejelejlighed, med alt ink. og alt nyt skal gennem ejeren.
Dette kan dog let klares, køb et nyt, gem det gamle hos nogle der har plads.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis