fastbrændselfyr

har kig på et hus . hvor der er et udhus hvor der er oliefyr. hvad koster det ca at få sat et fastbrændselfyr ??så jeg både kan fyre med brænde og olie. alle rør er jo allerede ført over til huset
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få brændekedler i mange pris klasse. Bare husk at du ikke må købe en gammel kedel i den blå avis og sætte den til,så får du problemer med din skorstensfejer.jeg har selv en Vigas kedel på 25 KW jeg er meget tilfreds med. men Orlan gasogen kedler er også et glimrende valg(ca 14000 hos vvs experten) Jeg har 100 m2 hus og fyrer 2 gange om dagen når jeg kun fyrer med pind.
Dette er måske mere et spørgsmål til Nils Smed, men jeg håber at mit spørgsmål kan være til gavn for flere
end mig selv - vil det sige at jeg ikke kan købe en gammel SALEMANDER kedel og sætte denne i forbindelse
med mit eksisterende opvarmningssysten ( oliefyr ) og hvorfor ikke - en gammel støbejernskedel udnytter
vel brændslet lige så godt som en ny fin pladejernkedel ? - eller er jeg ikke helt med ?
Kan du henvise til de evt. nye regler som jeg nok selv får brug for, idet jeg selv har planer om noget lignende.

M.v.h.
Fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Lige for at ridse reglerne for nyinstallation af brændefyr op.
01-06-2008 trådte nye regler i kraft. Den bekendtgørelse fortæller (Her i den korte version) at alle kedler skal være godkendt efter EN303-5, samt der skal være en dansk ibrugtagningsattest. Der er rimelig skrappe krav der stilles i den godkendelse og det er selvfølgelig for udelukke at flere skodkedler såsom salamander a og c osv opstilles. De er fremstillet til kul og koks og er overhovedet ikke velegnede til afbrænding af træ. Deres virkningsgrad ligger på mellem 45 og 55%. Alle disse gamle kedler fungerer efter princippet med at tænde op nedefra og lade ilden brænde sig op gennem træet. Bekendtgørelsen gør det ulovligt at opsætte en sådan ineffektiv kedeler da de sviner alle mulige stoffer ud i naturen, og det lugter også altid når nogen bruger sådan en kedel. Der er ingen af denne type kedler der er godkendt. De eneste godkendte brændekedler virker efter princippet med at røggasserne tilsættes extra ilt og alle skadelige stoffer derfor afbrændes fuldstændig. Denne type kedler går under navnet gasogen kedler, f.eks Atmos og Orlan. Disse kedler har har en virkningsgrad på mellem 80 og 90 %
Der står mere på dette link https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105319

/John

/John Jensen

Hovedparten (hvis ikke alle) brændekedler skal være forsynet med akkumuleringstank(e) .
Det er jo da også meget nemmere at fyre med brænde på den måde
Vh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Jeg takker for jeres information - jeg kan se at jeg ikke følger med tiden.
Min gamle salemander- kedel er opsat i 1959 - og jeg kan fornemme at
der er løbet meget vand i åen siden den tid.
Jeg holder meget af naturen - så det må være på sin plads at ofre de
penge der skal til for at værne om den.

m.v.h.
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
anker>>der er ikke krav om akkumuleringstank hvis fyret er lavet til det , og det er flere af dem i dag
men en anden ting er at det aligevel vil være det mest fornuftige at tilslutte en
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis