Isolering af vægge

Lidt hjælp søges. Vi har netop overtaget et mindre hus fra 1952 og er begyndt på en mindre renovering. Vi har så opdaget at hele husets indre vægge er beklædt med noget korkagtige plader der nærmest fungerer som en svamp overfor fugt, så i kan forstille jer lugten af mug da jeg fik pillet dem ned. Nu vil jeg så sætte lægter op og få det ordentlig isoleret og gipsplader på. Nu er jeg så kommet i tvivl om dampspærren, nogen mener jeg skal knalde det direkte på væggen og så isolering, andre mener først isolering på væggen og så dampspærre, så hvad er den korrekte metode. I bund og grund giver det vel samme resultat.

Ps. væggene er gasbeton.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du kan evt. søge i forumet efter en lignende tråd. Søg efter "vægisolering" i "Lav Hus"

Men for at svare. Du kan selv bestemme om du vil sætte den lige efter gipsen eller også kan du sætte dampspærren 1/3 inde i isoleringen.
Det har bla. den fordel at du ikke bryder spærren for at trække el osv.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Baltzer

Dampspærren skal ALTID sidde på den varme side af isoleringen.
Næstformanden har ret i at man kan placere den 1/3 inde i isoleringen for at gøre det nemmere at lave installationer uden at bryde dampspærren.

Desuden kan jeg anbefale e-Trælasten når du skal anskaffe dig materialerne. Så billige gipsplader finder du ikke andre steder.

Der kan du også finde isolering, lægter, og dampspærre til særdeles fordelagtige priser.

 www.bygmax.dk - Vi har alt i byggematerialer og VVS artikler.

Hej og tak for svaret, ja det kan jeg efterhånden læse mig til, min tanke omkring det med dampspærre direkte på væggen var jo også at der ikke kunne trække fugt ind i lægterne, de vil jo være i direkte kontakt med væggen.
Men det er måske lige meget når dampspærren dækker af længere inde??
Hej igen
Jeg kan godt forstå din tanke, men hvis du placerer dampspærren på den kolde side vil der dannes kondens på indvendig side af dampspærren, hvilket er meget ødelæggende for konstruktionen.
Jeg forstår ikke helt dit sidste spørgsmål?

 www.bygmax.dk - Vi har alt i byggematerialer og VVS artikler.

Nej det var måske også et lidt mystisk af slagsen, men jeg er med på pointen. Vil isoleringen ikke også suge fugt til sig hen ad vejen og danne mug og svamp??
Annonce
Hej igen.

Jeg tør ikke give dig et entydigt svar. Det er ikke umiddelbart den bedste løsning, men nogle gange kan det være svært at gribe det an på andre måder. Rockwool har mange gode guides.
Prøv eksempelvist at kigge på den her >>>

 www.bygmax.dk - Vi har alt i byggematerialer og VVS artikler.

Okay det bare i orden, tak for hjælpen alligevel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis