Ingen flow = ingen varme :-(

Hej

Efter at have sat systemet på fuld tryk for vinteren, har vi den sidste uges tid stort set ikke haft varme på!
Vi fik sidste vinter lavet gulvvarme i stuerne, fjernede 2 radiatorer og sat 3 kreds wawin system på. Det gav en noget træg gulvvarme i entre og badeværelse, som ligger efter stuegulvvarmen.

Nu er der så kun semi varme på radiatorerne ovenpå, -og kun hvis og i såfald vi slukker for al anden varme. På en eller anden måde driller den nye gulvvarme altså systemet. Det virker også lidt som om, at der er varme i returen på badeværelset, når i endelig får lidt varme den vej.

Fyrmanden mener, at cirkulationspumpen på fyret burde være dimensioneret til systemet, men vi har det altså stadig møg-koldt!

Vi har gasfyr. Hus i 2 plan på 200 kvm. Og vi snakker selvfølgelig ikke nybyggeri men murermestervilla fra 1920 og dermed et ældre rørsystem!

Nogle gode råd...vi tænker i at sætte ekstra cirkulationspumpe på returen og en kontraventil! Men hvad søren kan være galt..?

Rikke

s3it

Hej Efter at have sat systemet på fuld tryk for... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rikke..
Det kan være rigtig mange ting, men noget af det første jeg ville checke var snavsfilter.. derefter tryk i fremløb samt returløb fra din varme.. der skal selvfølgelig være en forskel eller er det, som du selv skriver ingen flow = ingen varme...
Hvis kedlen er varm, og der er tryk på din kedel.. og det er den selvf.. snavsfilter er rent... og du har en trykforskel... skal du have varme på. Det er ikke sikkert det virker ok alle steder, så er det en andet problem, men du skal have varme på et sted, også så du kan brænde fingerne ;-)..
Så få evt smeden til at montere er par manometer.. det er et rigtig godt værktøj, når man leger med varmeanlæg..Hvis man måler temp, bliver man let snydt.. trykket snyder aldrig.

Mvh Jan J



Mvh Jan J

Lidt gætværk....

Jeg regner med at fyret virker som det skal og at pumperne kører som de skal.
Filtrene er checket og renset, så vandet kan cirkulere... Ja.
Som jeg forstår det, så kommer varmen ikke ud af fyret dette til trods.
Nu lyder det for mig somom der er et rundløb, altså at vandet bliver pumpet ud af fyret og retur til fyret uden at have været gennem radiatorer eller gulvvarme først...
Kunne det være en shuntventil, der er stillet forkert? Eller er der andre steder på systemet, hvor der utilsigtet kan være rundløb?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Sidder gulvvarmen til stuen først på kredsen? Det kunne jo være at shunten (ved ikke om det er det man kalder den hane der justerer tilløbet til gulvvarmepumpen?) står på vid gab... Så kunne den jo stjæle alt vandet der kommer fra fyret og sende det over i returen?
en lille tanke (efter egen erfaring) er der mon byttet rundt på frem og returløb på din gulvarme, altså på tilgangen på shunten. jeg bøvlede med mit en lang periode indtil jeg opdagede at jeg havde fået byttet rundt på slangerne.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Sidder der en hane der skulle være lukket, men som der er åben. i må ikke slader om at jeg har sagt dette.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Hej Alle

Nu har jeg haft VVS´er ude og kikke igen igen...vi har skyllet systemet forfra og bagfra..og måske var der rent faktisk en prop! Ihvertfald kører varmen nu ind i radiatorerne..så langt så godt.

Desværre tager gulvvarmen stadig al varmen fra systemet, Det er som en T-streng, -radiatorer på den ene og gulvvarme fra stuer og entre og badeværelse i nævnte rækkefølge på den anden.

Tænder jeg gulvvarmen i stuerne, tager den det hele, også fra radiatordelen, som endda har tykkere rør. Slukker jeg gulvvarmen, er der skøn varme i radiatorer. Så nu er der flow, men kun i den ene streng af gangen. Vi snakker stadig et-strengssystem.

Badeværelse og entre får aldrig noget varme!

Men 1000 tak for svar. Nu er VVS´er bestilt igen til at lave en form for ventil, som sørger for at vandet kan fordele sig lidt bedre, men det er fa... træls at have lavet nye lækre stuer med gulvvarme og så stjæler den det hele så resten er huset er råkoldt. Så nu er dte slukket og vi har i det mindste varme på radiatorer i værelser!

Rikke

s3it

Hej Rikke

Hvad blev løsningen på problemet? har lidt samme problem som dig... Har han sat en kontraventil på retur fra gulvvarmeshunten?
Hej

VVS´eres tid hænger ikke på træerne, så vi får først besøg engang i uge 49. Vi havde dog pludselig varme i badeværelsesgulvet i går, men den er røget igen her til morgen.

Indtil videre er planen at sætte strengreguleringsventiler på og så forbinde den nye og gamle gulvvarme, så de begge kommer til at køre på den nye gulvvarmes pumpe.

VVS´eren mente i tlf., at det ikke var en god ide at sætte en cirkulationspumpe på returen.

Så jeg afventer uge 49 og priser mig lykkelig for en mild november og at vi trods manglende gulvvarme i stuerne, nu har fået dem isoleret, hvilket i det mindste har gjort en gevaldig forskel!

Rikke

s3it

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis