Opsætning af pejseindsats.

Hejsa alle,

Jeg søger lidt informationer på hvordan man installere/opsætter en pejseindsats.

Vi har et hus fra 1962 som har en åbenpejs, det er ikke lige sagen nu da den bare suger varmen ud af vores stue, derfor har jeg fået fat i en pejseindsats, den har jeg bestilt en ramme til så den vil passe i hullet.

Jeg er i tvivl om rørføringen, hvor langt op i skorstenen skal røgrøret? skal der sættes en renselem på når jeg nu i bunden af min skorsten har en renselem i forvejen ?
Skal røgrøret mures fast i skorsten eller er det ok at det ikke slutter 100% tæt i kanterne?

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh

Ricco

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !
Du skal føre et røgrør op i skorstenen og der skal du så have støbt en bund,sådan at røgrør rager ca.2cm.over
du skal så lave en renselem et passende sted i skorstenen der fører ind til den nye bund
husk at fjerne evt. gammelt spjæld i skorstenen

Har monteret en del af disse indsatse , og det blir du helt sikkert glad for

Tim  
 

Du skal bruge et flexrør (rustfri) som du monterer på din indsats,(husk varmebestandig fugemasse) det skal så føres helt op til din renselem, og fuges tæt til med mørtel.

Hvis din renselem sidder helt nede skal denne nedlægges, og du må lave en ny renselemhøjere oppe.

Så hvis du ikke har en renselem der hvor du skal tilslutte flexrørert, så skal du lave en, ellers har du ikke en chance for at fuge det tæt, og skorstenfejeren somefterfølgende skal syne det har heller ikke mulighed for at se samlingen og demed godkende det.

Når du har stukket dit flexrør op i skorstenen stopper du en masse Rockwool, i klemme imellem rørrør og skorsten, lidt nede, så du har et stop for mørtlen 

Venlig hilsen

Klaus

Hej Jeg er ude i det samme med at skulle installere en pejseindsats i et gammelt sommerhus. Vi vil gerne genbrug og har købt en pejseindsats over Den blå avis, så det bliver nok ikke så nemt at få et pejsecenter ud for at sætte stålforing i og evt. en røgsuger da skorstenen er på fladt tag og derfor max 4 meter. Så da jeg så denne tråd tænkte jeg om hvor i landet du bor Svalebo (måske også Tim) og om du kan hyres for at lave en sådan ny renselem og bund i skorstenen. Vores sommerhus er tæt på Freriksværk. Eller om du kan anbefale andre i nærheden? Jeg er gør det selv, men er alligevel i tvivl om det er noget jeg kan finde ud af?
På forhånd tak!
Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis