Vinduer, hvad materiale?

Hejsa. Jeg har lavet helt ny overbygning på min gamle 30 fods kystpatrujlebåd fra hæren.
Nu mangler jeg at finde ud af hvad det billigste/bedste emne er til at lave vinduer i. Dem i styrhuset er fuldstændigt lige, uden buer af nogen form, så der ville glas vel være OK? Men til siderne kniber det, der er en svag bugning, og jeg er ikke sikker på at glas er fleksibelt nok til at kunne trykkes ind. Hvad ville anbefales, og hvad koster det egentligt?
Mvh
Franz
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Franz
Jeg sidder lige her med min svoger, som har bygget et par både op. Han har brugt 5 mm plexi (ca 250 kr m2), de steder glas ikke kunne anvendes. Undtagen "fremad" hvor du evt. skal have vinduesvisker.
Plexi kan du få skåret hos glar mesteren eller selv med en stiksav. Brug bunden af en spand til at tegne hjørner op med, så krøller listen ikke ved opsætning. Husk en tyk/bred liste giver lidt spillerum, når det hele skal tilpasses/sættes op.
God vind wink Elsebeth og Svoger Knud (Esbjerg) PS vi skal til at sætte båd i vandet idag biggrin, venter på kranen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elsebeth (den 09-06-2003).]
Hej
Jeg vil foreslå du bruger polycarbonat, acryl springer meget nemt, PC er dog dyre, men ikke i længden hvis det springer et par gange for dig :-)
Brug endelig ikke fugemasse med silicone i, brug en syrefri fugemasse, og fjern kun dækfolie på det stykke der skal fuges på, efter afhærdtning fjerne du resten af folieren.
Dette for at evt. dampe fra fugemassen ikke ødelægger/krakkelerer ruden, og hvis du skulle være uheldig med lidt "ekstra" fugemasse, hvor der ikke skulle være noget.
Bruger du glas, så brug hærdet glas.
PS brug aldrig sprit / skrap rengøringsmidler på acryl/PC - vask med en let opvaskemiddel.
MVH
Hans Olsen
Hmmmm, det gav mig jo en del at gå efter, men kors det er dyrt for vinduer i en båd :-)
Til tætning, kan jeg da ikke bare bruge Sikaflex? Jeg havde tænkt mig at lave en fordybning i træet før jeg smider glasfiber på, således at vinduerne kan sænkes ned i uden på glasfiberen, og alligevel være i plan med kahyt siden.
Mvh
Franz
Hej
Der er en der vil sælge 10 mm hærdet glas i dk.marked.privat.
Prøv at se om det er noget.
Hvor ca. ligger dit skiv ?
mulig jeg kan hjælpe hvis det er i nærhed af Kolding.
MVH
Hans Olsen
Hejsa hansolsen.

Min båd ligger i OM i Odense.
Så egentligt er der ikke såååå langt :-)
Ku du mulighvis poste det brev til mig du snakker om? for det lader til at den er smutte af min server, huuulk.
Du har måske noget liggende siden du gerne vil hjælpe??

Mvh
Franz
Annonce
Hej
Nu bliver det vist lidt kryptisk, sådan at flytte et indlæg fra en NG til en anden :-))
men denne "brevkasse" går jo ud på at hjælpe hinanden, så mon ikke det går denne gang, her er hvad der stod:
Davs

4 stykker hærdet glas på 2 * 2 m sælges måske, det er helt nyt men er bestil
i fejl mål.
Det er 10mm glas, sælges for knap halv pris!!

2000 kr. pr. stk.

Eller giv et bud!!!!!

Sædfølgelig med alle forbehold!!

FJERN (BundProppen) i mailadressen ved svar!!!!
Dafllolog: Peter Mikael Andreasen
Den tid som gik samlet i DAFLL, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.
[http://peter.mikael.andreasen.person.emu.dk]
[http://www.nh-pavillon.dk]
Hej Franz
Kan du ikke sende mig dine mål på ruderne til min egen e-mail adresse, din er jo ikke tilgængelig :-))
MVH
[email protected]
Hej Franz
Jeg er enig at hærdet glas, der hvor det er lige er det bedste. Nu har jeg selv hjulpet min svoger med at bygge 2 både op fra skroget og vi har ikke prøvet at plexien er sprunget for os. Jeg bruger det også i drivhuset efterhånden som glasset ryger uden problemer.
Og så lige til opsætning af glasset; overvej lige de problemer du løber ind i hvis du evt. skal udskifte ruden når du har brugt sikaflex.
Jeg synes en gummiliste er klart at foretrække. Det giver også et pænt finish både inde og ude. Og det ligger også helt plan med kahytsiden. Beklæd siden med glasfiber, mal og skær så ud til vinduer. På med en liste der passer i bredden og rude, så er det tæt OG kan pilles ud igen hvis det bliver nødvendigt. God vind biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis