Ny gavlbeklædning

Hej alle,

Er lige blevet færdig med at lægge nyt tag (IBF cementsten) og skal igang med gavle og underbrædder. Har planer om, at det skal være klink!

Hvad er den bedste løsning mht. "montagerækkefølge" Jeg har en ide' om at montere gavlbrædder før underbrædder, da jeg herved slipper for at "skære" hver klink i forhold til tagvinkel. Problemet her er bare, at der vil opstå lidt "luft" når underbrædder monteres (altså der hvor underbrædder støder til mod klink).

Håber I forstår min problemstilling!

Egual.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, går vi... og tro mig det ser altså ikke godt ud hvis underbrædderne monteres bagefter.

Men når du først får fastlagt vinkel på taget, og lavet en skabelon til din rundsav i den rette vinkel, så går det altså hurtigt med at få skåret brædderne til det.
Du ligger en klemliste på langs af gavlen, med lidt luft i begge ender, så der stadig er fri passage.

Altså på selve gavlen? Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener "med lidt luft i begge ender"

Egual.
Du sætter nogle lister på langs med langs med udhænget mente jeg, hvis ikke der er underlag till dem montere du dem bare løbende bagved beklædningen, så de holdes sammen med de brædder der er underlag for.

Med luft mener jeg bare at disse lister ikke skæres stramt til mellem dine lodrette klemlister.
Annonce
Super - så fes den ind:-)Jeg har nemlig ikke underlag for alle beklægningsbrædder. Så i princippet monteres de faktisk bag på beklædningsbrædder? med fæste der hvor der er underlag!

egual.
Nemlig..

Så slipper du for at nogle af brædder skulle "stritte" hvis de slår sig i enderne.
Tak for det Rene - vi har valgt at bruge lærk. Som skal stå i natur - hvad skal jeg behandle dem med. Kan jeg evt. vente med at behandle dem til foråret?

egual.
Lærk skal behandles med det samme, gerne inden du sætter dem op, så slipper du for streger hvor lærken ikke er mættet med olie.

Hvis ikke du behandler dem med det samme, er de med garanti sort af skimmel til foråret.

Du skal give dem en gang grundingsolie med fungicid og gerne med en smule pigment i, så holder de sig pænere i længere tid.

Men lærk som skal stå i natur, skal man huske at være tit over med olie, eller bliver de desværre hurtigte sorte af skimmel, eller grå falmende i farven.
Mange Tak for det - har du et forslag til grundingsprodukt med en smule pigment og måske en svag lys, brun nuance!

egual.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også