Fuge og pudsearbejde på hus fra 30'erne

Jeg har et hus fra 1937 hvor der efterhånden er behov for noget fuge- og pudsearbejde, og jeg har læst mange tråde om det her på sitet, men er stadig forvirret - når folk angiver forhold er det så vægt eller volumen? Bør man bruge jurakalk eller er cement OK til sådan et gammelt hus? Hvilke forhold skal man reelt bruge?

Min første udfordring er en almindelig fugeopgave
Her har jeg læst om alt mellem 1:6 og 1:14 blandingsforhold (volumen) mellem bakkemørtel og cement. Umiddelbart havde jeg regnet med ca 1:12, for at være på den sikre side m.h.t. flækkede sten (huset har sat sig lidt). Er det korrekt at jeg skal udkradse ca 15 mm af den gamle fuge, fugte fugen og så fuge. Endelig vaske muren af med en blanding 1:30 af saltsyre og vand efter et par timer. Bør jeg investere i en fugekugle? Jeg kan forestille mig at det giver en pæn fuge, men resten af huset har flade fuger.

Jeg har også en fuge mellem sokkel og huset, der trænger til reperation .
Jeg har læst at man skal blande sådan en fuge stærkere på grund belastningen. Er det korrekt og i givet fald i hvilket forhold?

Derudover er der puds under en sålbænk, der er revnet. Jeg ved at huset har en gammel sætningsskade i den del af huset, som er professionelt repareret lang tid før jeg købte huset. .
Kan jeg uden risiko banke den revnede puds ud og fylde op igen, eller er der risiko for yderligere sætningsskade? Det er under et hjørnevindue.

Den sidste ting er puds på garagen .
 Billeder viser en af de værste steder, men der er mange revner. Hvad bør jeg bruge til denne opgave?

Der skal slutteligt siges at min murer erfaring er begrænset til reperation af indvendige puds skader inden fuldspartling.

- Jan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din blanding med bakkemørtel lyder rigtig.
Hvis dine fuger er flade, skal du bruge en fugeske.
I din sokkel er der pap, over pappen er det samme som muren, under er den nok lidt stærkerer. På billedet kan du se pappet som en sort adskellelse.
Du skal ikke være bange for at rense fugerne godt ud, det giver ikke nye sætningsskader, med mindre at du går hele huset rundt og graver en masse ud. Hvis du bare rense det ud som du kan pudse op samme dag så no porblemos

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

...er lige så lige i dag blevet færdig med årets fugning (er ved at tage et hus fra '43 i etaper). Hvis du søger lidt på siden herinde, er der rigtig mange gode råd - bl.a. dem, jeg har brugt.

Fik også alle mulige svar mht. mørtelblanding. Endte med bakkemørtel og cement i forholdet 1-9 (rumfang). Den er stærk, men lader fugt passere - og burde ikke give fugtophobning i sten. Har valgt at bruge maxit bakkemørtel i sække, i og med jeg tager en etape ad gangen - og tror og håber på, at kvaliteten er ens over årene, ligesom den er lettere at opbevare.
Bruger mester-cement fra Portland - holder sig længere åben.

Mine sten er meget rustikke og fugebredder fra 2-35 mm - så har valgt en stor fugekugle. Giver et rustikt udtryk, der passer til stenene. Valgte den ud fra, at den skulle give den bedste afslutning mod sten (presser fugen ud mod kanten) samt trykker fugen godt. Ville nok vælge en skrabefuge nu, hvis det kunne gøres om  Men lav en lille test et sted! Husk at fugte godt - og ofte. Særligt, hvis du fuger tidligt forår eller sent efterår - ellers risikerer du, stenene suger mørtelen tør, inden den hæfter ordentligt.

Mht. fugedybde - jeg har valgt 22 mm, hvilket forøger fugetiden væsentligt. Men ville ikke gå under 15 mm.

Jeg afsyrer først dagen efter - 1-20 m/ 30% saltsyre. Kunne gøres før, men hvis man fuger "rent", er det fint.

Revnen under sålbænken kan du reparere med samme mørtel.

Min nederste fuge er hård som sten - tror det er 1-5, der er brugt - hvis ikke ren sand-cement. Har repareret den med 1-5, hvilket holder fint.

Dit hus har sat sig alt det, det skal - så du kan roligt gå ud fra, at det ikke flytter sig mere, med mindre der er vandproblemer i undergrunden.

Garagen - ville jeg banke revnerne ud og se årsagen. Ville bruge en almindelig pudsemørtel - se evt. portlands hjemmeside.

God fornøjelse


Mvh.

Jan R.
Tusind tak for svar til jer begge to, og godt at høre at jeg ikke var helt galt i byen fra starten Nu har jeg mod på at komme videre

Jan

Hej Chrille.
Når du har kradset fugerne ud, fejer du det groft og spuler med en vandslange oppefra og ned, så du får skyllet alt støv væk.
Murstenene vil rimelig hurtigt opsuge vandet, vent en time med at fuge.
Mht. til trykpind, tag en stump rundstok 15-20 cm og sav den skrå i den ene ende.
Du skal vente lidt med at trykke fugen, til mørtlen er fast, derefter koster du det af med en kalkkost med naturhår "græskost".
Hvis du ikke har svinet stenene, kan du godt vente til dagen efter med at syre af. Husk at blande syren med vand (1:20)
Held og lykke
Lige en enkelt bemærkning.
30% saltsyre.
Blanding 1:20 som der også er skrevet.
Husk at hælde syren i vandet.
IKKE OMVENDT.
Poulsen71, tak for tricket omkring at bruge en rundstok - det lyder en del nemmere end at glatte det med en fugeske.

- Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis