Flytte dæk (hjul)

I forbindelse med at jeg skal have monteret vinterdæk på min bil står jeg med følgende problem idet fordækkene er mere slidt end bagdækkene. Jeg har en ide om at det er bedst at de mest slidte dæk sidder bagerst (bilen er forhjulstrukket)Er det rigtigt? Er det det, så skal jeg bytte rundt på dækkene. Skal venstre fordæk så på venstre baghjul og viseversa i højre side. Eller skal man krydse så venstre forhjul kommer på højre baghjul og viseversa med højre forhjul. Håber en eller anden kan hjælpe mig, idet der er lovet frost hen ad onsdag og min kone vil gerne have sat hjulene på. Hilsen Allan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal ikke krydse hjul da de kan slides hæl / tå hvis du ændrer omløbsretning - og mange dæk er unidirektionelle i dag..

man siger (man...) at det bedste dæk skal være på bagdækkene, da det er nemmere at rette en forhjulsudskridning end en baghjulsudskridning.
Min egen mening er at dækkene skal byttes så de slides lige meget + at de bedste dæk skal være på forakslen da de bærer den største bremsebyrde..

/cs

FDM/ADAC siger:

http://www.fdm.dk/biler/daek/montering-af-daek

I følge dem er der mest der taler for de bedste dæk bagpå
Det er ren religion, det I er inde på. Jeg vil tro, der er debattører, der er villige til at trække våben. for at få ret!

Ud fra en betragtning om, at jeg har et større ønske om at kunne styre og bremse ved at kunne træde igennem vand og få lidt fodfæste i sne, sætter jeg altid de bedste dæk foran.
Jeg har så også bedre evner til at fange en baghjulsudskridning hvor forhjulene stadig har forbindelsen med underlaget, end at redde en forhjulsudskridning, hvor forhjulene har sluppe ethvert greb i underlaget.
Hvis forhjulene har sluppet grebet, hvordan styrer man så lige og med hvad?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg takker og bukker for svarerne. Jeg har kigget på FDM testen og ser at der er flest fordele for en forhjulstrukken bil ved at have de bedste dæk foran. Det er efter testen bedst at have de bedste dæk bagerts med hensyn til aqaplaning med da de ringeste dæk ikke er så ringe enda så sætter jeg de bedste foran for at opnå de andre fordele. Specielt da min kone præsterer det man kunne kalde for "defensiv kørsel" dog uden at væren "stråhat" så jeg vurderer at denne placering vil være den optimale.

Hilsen
Allan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis