Hvordan undgår jeg rurer på mit setdrev?

Hej

Som overskriften siger vil jeg meget gerne have råd om hvordan jeg undgår rurer, muslinger og andet begroning på mit setdrev, og håber nogen herinde kan hjælpe?

 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo forholdsvis let at svare på... du lader da bare båden blive på land

Nå, spøg til side...
Du køber en bundmaling der er specielt egnet til Z-drev hos din lokale bådudstyrspusher... male...male... male og så er det en saga blot med ubudne gæster på drevet

Måske skulle du besøge denne side, den handler om motorbåde og bl.a. z-drev.
http://www.horizonblue.dk/

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu kan jeg ikke se om du mener Z-drev eller sejldrev..........................men det er nok også ligemeget!
Mit sejldrev og foldepropel var ved optagning i år voldsomt besat af rurer, til trods for at jeg altid har malet såvel drev som propel med dertil egnet bundmaling. Men i år har det altså ikke været tilstrækkeligt. Jeg mistænker, at jeg har været for karrig med påføringen af maling, så der ikke har været en tilstrækkelig lagtykkelse til at holde hele sæsonen. Ellers er det nok den globale opvarmning.....!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

så vidt jeg forstår så er det vigtigt at man som jbr skriver bruger den rigtige maling og rigeligt af den. derud over er det en mulighed at montere ekstra offer/zink anoder, det er dog vigtigt hvordan de sidder.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg har selv en Boheme med S-drev og du skal give den en gang primer som er beregnet til det. Men husk husk husk dine anoder må ikke få. Men du skal alligevel have din propel taget af og have det renset inden i hver år og så kan du give resten
Det optimale vil være at du finder dig en anden plads til båden, hvor vandet er mere stillestående. Ruer kan kun leve hvis der er en rimelig mængde vand gennemstrømning omkring bunden af din båd.
Annonce
du kan få malingen til at side berre fast ved at skrabe rurne af og slibe forsiktig af med sandparpir så der er lidt af kalkfoden tilbage
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg tror til gengæld at den aller bedste løsning er at slibe al malingen af helt in til aluminiummen. Og så give drevet en omgang alustålhud inde der kommer Primer og bundmaling på.
Problemet ligger jo bla. i at den maling der bruges på drev er så hård i overfladen at primeren ikke har mulighed for at binde rigtigt.

Har lige læst i Bådnyt, at de anbefaler en hård bundmaling, der ikke er selvslibende. Grunden er, at den selvslibende bundmaling er beregnet til måske max. 10-15 knobs fart.

Men... propellen kører med måske 50 knobs fart, når den roterer. Derfor vil en selvslibende maling, være væk fra propellen efter første tur. Og så er der frit slag for møgdyrene...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også