Evinrude 9,9

Har en evinrude 9,9 hk påhængsmotor fra slutningen af 70erne som jeg har tappet lidt olie ud af gearkassen på. Nu skal den så snart bruges igen men hvad for noget olie skal der på og hvor meget skal der på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fiahgt på 08 nov 2009 16:50
Har en evinrude 9,9 hk påhængsmotor fra slutningen af 70erne som jeg har tappet lidt olie ud af gearkassen på. Nu skal den så snart bruges igen men hvad for noget olie skal der på og hvor meget skal der på.
Så vidt jeg lige husker, sidder der to skruer nede på selve geardelen, dem piller du ud ! olien er en du køber på tube, specielt til gearet, den er udformet således at du kan stikke tuden ind i det nederste hul hvor du så trykker olie ind til det kommer ud af det øverste. Så sætter du skruen i medens du stadig presser på tuben. Skruen skal srues fast, så kan du fjerne tuben og sætte den anden skrue på plads. Og det er normalt sådan du gør når du har taget motoren ind for en periode, så skifter du inden du sætter den væk, der kan nemlig godt stå noget vand der inde også. Noget rigtig slemt rustakselerator er det.

V.h.  Håndværkeren

Så skal jeg bare have fundet ud af hvad det er for noget olie der skal ind i gearet nu. Ved godt du siger det er noget man køber specielt til formålet men der må være nogle krav til det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det ved de i den butik hvor de sælger påhængs motorer, det er kun der du kan købe den specielle tube.
Se lige der her link - man skal meget langt ned på siden:

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson%209.9_15.htm

Det er noget med, at man helst  IKKE skal skrue en Philips-skue ud, men det ved du formentlig nok! ;o)

Træd ikke på mine ledninger :o)
På Yanmar påhængsmotorer, er det 80W.-90 gear olie. Men med de mængter der skal på, går der mange år, før at du kan bruge 1L, så de bedste vil være at købe det som håndværkeren siger.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Jeg har en sådan motor der bare står den starter perfekt skal dog have en ny empel monteret som kan fås til en bilig penge hvis der nogle der har interesse?
hvad skulle prisen være og hvordan ved du at, det er impelleren der er problemet?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
siger min motor mekaniker og den smider ikke noget vand ud og den bliver hurtig varm
impellen er altså ikke tjekket ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis