Gulvvarme OVENPÅ nyt terrændæk

Jeg har et familiejournalhus fra '62 hvor terrændæk og indervægge er opfugtet - dels pga. underliggende konstruktion med slagger ikke har kapilarbrydende effekt og murpappet i indervæggene er placeret 1,5 skifte over gulv kun ml. sten - så fugt vandrer i pudset.

Skal nu i gang med ophugning af terrændæk og støbning af nyt gulv. Tør ikke vælge en konstruktion med tørt terrændæk (uden beton) da jeg er noget usikker på fugtsikkerheden. Indervægge ilægges nyt murpap /alternativt afhugning af puds fra bestående pap og nedaf og vandex behandle ell. lign.

Har valgt varmefordelingsplader til gulvvarmen - pga. komforten. Så vi behøver ikke tage diskussionen om at indstøbe varmerørene.

Spørgsmålet  - langt om længe - skal jeg lave et traditionelt strøgulv og forskalle+varmefordelingsplader eller er det bedre at tage løsningen med sporplader+varmefordelingsplader direkte på terrændækket ? erfaringer ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart den traditionelle løsning med forskalling og varmefordelingsplader direkte på bjælkelaget, det er både en billigere og mere effektiv løsning, bla. fordi at 20 mm rør er væsentligt billigere, men varmer også mere effektivt en 16 mm løsningen, skal 16 mm løsningen lægges lige så effektivt er det med mindre C/C afstand, hvilket betyder flere meter rør samt større antal plader, det sammen med den noget dyrere pris på rørene, gør en rimelig stor forskel i prisen.

Når vi laver gulvvarme på bjælkelag benytter vi faktisk kun denne metode.

Jeg har lige lavet gulvvarme i hele vores hus, undtagen badeværelset, med forskalling og varmefordelingsplader, og en gulvspånplade ovenpå. Det virker rigtig godt. Jeg valge den løsning da den var meget billigere end løsningen med sporplader, der er forholdsvis dyre.
Jeg kan godt forstå at du vælger varmefordelingsplader, selvom det er støbt gulv, det er rigtig lækkert at have gulvvarme uden den træghed der er i et støbt gulv.
Tak for svarene - Jacob : er fordelingen ok, selvom du har spånplade over fordelingspladerne ? havde egentlig tænkt en lamelplank direkte på fordelingspladerne, men da stuen er aflang og med 6 m vinduesparti gulv til loft på den lang led, så vil jeg gerne have fordelingsplader helt ud til ydervæggen pga. evt. kuldenedfald fra ruder - men skal plankerne ligge på den lange led, så går det jo ikke uden en spånplade i mellem.. gav det mening ?

mht. til frem og retur når der skal være flere kredse pga. rummet størrelse - trækker man så bare slangerne til fordeleren under forskallingen ?
Jeg synes varmen bliver fordelt fint, selvom jeg har spånplader over. Jeg har lagt et flydende gulv ovenpå der er 9mm tykt tror jeg nok. Nu er mit lavet i en etage adskillelse, både i stueetagen og på første salen, så jeg har bare pakket slangerne til de forskellige kredse ind i isoleringen, der alligevel skulle i. Nu er det nok ikke noget problem for dig når du laver det ovenpå et støbt dæk, men jeg synes også at jeg kunne mærke at da gulvspånpladerne kom på blev konstruktionen noget mere "død" i det, selvom jeg har overholdt alle forskrifter omkring afstande mellem understøtninger osv.
Håber det gav mening? Ellers bare spørg.
Jeg har også overvejet at lave gulvvarme i min stue og dermed fjerne de gamle radiatorer, men budgettet er alligevel lidt stramt, så hvad er den nemmeste og billigste måde at lave det på??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis