Skruning i molersten

Hej

Jeg er ved at sætte fodpaneler op (og jeg skruer dem ind i væggen). Problemet kommer når jeg skal skrue i bagmuren (altså mod facaden), hvor det er molersten.

Jeg har læst at molersten skulle være skruefaste, men når skruen tenderer til at stramme, så kører skruen bare rundt og kommer ikke videre. Molerstenen er så porøs at jeg ikke bare kan skrue direkte. Ravplugs har det med bare at snurre rundt sammen med skruen og gøre hullet endnu større.

Har I nogle gåde ideer til hvad jeg kan gøre! Det store hul der er kommet i væggen overvejer jeg at skumme med en gang PU-skum så  jeg kan skrue i skummet. Men jeg ved ikke om det duer og tør snart ikke gøre mere, da jeg har et hul der er tæt på overkanten af fodpanelet.

På forhånd tak for hjælpen.

- Preben
Hej Jeg er ved at sætte fodpaneler op (og jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har faktisk overvejet sådan en fischer FIS VS300T - sådan en pakke koster ca. 125 kr. incl. moms og så kan jeg da lime selve skruen fast og stramme den når det er størknet. - og der er ingen problemer med at tage panelet ned igen.
- Tror jeg hopper på den løsning.
Jeg har før fikset huller i vægen med injektions masse. sørg for at hullet er rigeligt stort. fyld det op med injektions masse. lad det tørre . bor et hul i det og isæt plug og skru fast.

Jacob
Vil i generelt anbefale at lade det tørre før jeg borer et hul i injektionsmassen? Eller indsætte plug/skrue direkte i injektionsmassen?

Det med injektionsmassen og skruen direkte sat i har jeg fra en tømrer som siger det virker, men jeg vil da helst have den bedste løsning på problemet. Kan man evt. skrue direkte i injektionsmassen når den er tør? (evt. ved at bore for først?)
Jeg kender kun det fra expandet. men det bliver hårdt som sten når det hærder. og så ville jeg ikke skrue direkte i det. bor hul i det med et skarpt murbor. et almindeligt hss bor bliver bare ødelagt. og isæt en plug.

Jacob
Annonce
Du skal gøre som "Carsten Murer" foreslår dog med en lille ændring der skal også bruges PU-lim på træklodsen (og den skal have lidt vand) så skummer den op.

Hullet til klodsen skal være dybere end det allerede lavet hul for at binde ordentligt, puds herefter væggen og lad det tørre.

Bor for hvor skruen skal i og brug en lang skrue med pu-lim på (husk at give det lidt vand).

Sådan har jeg lavet mange umulige ophæng som aldrig er faldet ned igen uanset om de er tunge eller ej.

Hej igen

Okay - det vil jeg prøve - dog ikke nu, men måske en anden gang. Fik fat i en rawplugs der løste problemet det værste sted. Resten skruede jeg i ganske stille og roligt. Nogle ville ikke binde, men med 30 cm mellem hver skrue går det nok også.
Jeg havde boret med et 5mm bor for at undgå problemer og satte en 6mm plug i, hvilket helt klart virkede i nogle tilfælde. Nu skal det jo heller ikke holde andet end sig selv - det er jo ikke megen belastning (udover den skævhed der er i muren.


- Preben
Og til andre der læser dette, så brug plugs der ekspanderer i tre retninger med kraftige "riller"/vinger der kan tage fat i puds og sten.
Brug en skruetrækker til håndkraft, så der er føling med hvornår den er spændt. Overspændes den er du "fortabt".
Ellers sæt plugsen fast i pollyfilla, det holder altid.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis