Gulv krav

Hej

Vi står i en uheldig situation i mit hus. Vi har meget fugt langs ydervæggene og det danner mug ved panelerne. Der er også meget fugtigt/vådt under gulvtæpperne, ude ved væggen. Vi har hakket nogle huller i gulvene og set hvad der er nedenunder.

Lidt info:
Huset er fra 1966
Det er på 79 km2
Huset er muret og med isolering i væggen
Selve gulvet ligger 20-30 cm over yder jord niveau
Ingen isolering ved fundament
Vi lufter ud og har fået installeret en varmepumpe, men har stadig problemer!
Elvarme

Gulvets opbygning:
Ca 3 cm beton
Ca 7 cm beton med legasten
En meget tynd fugtspærre
Sand/grus!

Hvilke krav er der til et gulv i dette hus?

Er der nogle andre bud på hvad der kan være galt?

Hvis jeg skal have en ekspert ud og kigge på det, hvad er det så præcist for en gut jeg skal bruge?

Vi står og overvejer at rive gulvene op og få lavet nye, men vi skal først have fundet ud af om det gamle gulv er lavet efter reglerne, for så ryger sagen til forsikringen.

Hvis der skal bruges andre oplysninger, så sig til :-)

Håber der er nogen der kan hjælpe os

Mvh
Esbjørn 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er der så nedenunder? Måske der mangler dampspærre, så det er opstigende fugt, du skriver ikke om der er kælder under eller hvad. Kunne også nemt være taget der er utæt så vandet siver ned inden i hulmuren, hvis altså problemet kun er i kanterne rmulighederne er mange!!!!!!!!!

Eller noget af et hus du har dig der på 79 kvadratkilometer
Ja mit hus er stort...men kun på kæmpe 79 m2 haha....lille tastefejl...

Har skam beskrevet gulvet! :-)
hov ja undskyld ved ikke lige hvor tankerne var da jeg læste indlæg min fejl, tror nu stadigt det er væggene fugten kommer fra, når det kun er et problem langs kanten
Skrevet af Esbjørn på 07 nov 2009 17:19
Hej

Vi står i en uheldig situation i mit hus. Vi har meget fugt langs ydervæggene og det danner mug ved panelerne. Der er også meget fugtigt/vådt under gulvtæpperne, ude ved væggen. Vi har hakket nogle huller i gulvene og set hvad der er nedenunder.

Lidt info:
Huset er fra 1966
Det er på 79 km2
Huset er muret og med isolering i væggen
Selve gulvet ligger 20-30 cm over yder jord niveau
Ingen isolering ved fundament
Vi lufter ud og har fået installeret en varmepumpe, men har stadig problemer!
Elvarme

Gulvets opbygning:
Ca 3 cm beton
Ca 7 cm beton med legasten
En meget tynd fugtspærre
Sand/grus!

Hvilke krav er der til et gulv i dette hus?

Er der nogle andre bud på hvad der kan være galt?

Hvis jeg skal have en ekspert ud og kigge på det, hvad er det så præcist for en gut jeg skal bruge?

Vi står og overvejer at rive gulvene op og få lavet nye, men vi skal først have fundet ud af om det gamle gulv er lavet efter reglerne, for så ryger sagen til forsikringen.

Hvis der skal bruges andre oplysninger, så sig til :-)

Håber der er nogen der kan hjælpe os

Mvh
Esbjørn 

Du skriver at i har hugget hul i væg og gulve.

Er isoleringen i væg våd? Og hvad består den af?
Kan du se om der er lagt asfaltpap mellem fundament og 1. sten?
Der skal normalt være en 20mm flamingoplade hele vejen rundt om dit gulv mod væg for at hindre fugt i gå ud i gulvet.

Så vidt jeg husker er det min. 300mm isolering der er kravet i dag, så gulvene skal jo nok laves om som beskrevet i den folder jeg tidligere sendte i ovennævnte indlæg.



Annonce
Vi har kun hugget hul i gulv! Regner med at tage en mursten ud, en af de næste par dage. Derefter skal jeg nok skrive hvordan det ser ud og så skal det problem sgu opklares!

Jeg kan derimod hurtigt konstatere at der ikke er noget flamingo langs fundamentet!

Helt rigtigt at gulvene skal laves om, men vi skal først have konstateret om gulvene overholder de krav der var dengang i 1966, for overholder det ikke de krav, så bliver forsikringen blandet ind i det! Så derfor er vi meget nysgerrige mht de krav.....

Vi skal også være fuldkommen sikre på at det kun er gulvet der er et problem, for jeg ville sgu græde snot, hvis problemet stadig var der, når vi har lavet nye gulve :-)

Tak for svarene og linket...

Lige en ekstra ting.

Sandet der er under betonen er meget fint og så er det også ret fugtigt. Jeg kan knuge det i min hånd og så holder det næsten formen!

Bare lige en oplysning....
Skrevet af Esbjørn på 07 nov 2009 20:01
Lige en ekstra ting.

Sandet der er under betonen er meget fint og så er det også ret fugtigt. Jeg kan knuge det i min hånd og så holder det næsten formen!

Bare lige en oplysning....

Her er de gamle bygningsregulativer:

http://www.ebst.dk/br08.dk/Tidligerebygningsreglementer

Du bør under alle omstændigheder kontakte dit forsikringsselskab og se hvad der står på Tilstandsrapporten og energimærkningen.

Står der vand på grunden?


Lidt om gulvkonstruktioner:

http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=90BDAFED4D7E2E4CE393730CBEFBE03D?pdf.id=90

http://www.de.dk/Bladet/Oktober+2003/Slaggefundament.htm

Og dette er måske særligt interessant hvad sælger har af ansvar.Afsnit "Hvem har et problem"
Hej igen

Så fik vi taget et par mursten ud og er blevet lidt klogere. Der er hulmursisoleret med rockwool og der var knastørt inde i væggen. Der lå også asfaltpap mellem fundament og første murstensrække.

Ud fra det, kan vi vel konkluderer at det er gulvene den er gal med!

Nej der står ikke vand på grunden!

Har snakket med forsikring og de siger at der ikke er noget problem med gulvene, på trods af at der er fugt op af væggene. De sagde at sådan var det bare i gamle huse og derefter var jeg ved at "eksploderer". Mage til fis at lukke ud :-( . Forsikringens vurderingsmand har været ude og kigge og da jeg derefter sagde at jeg ikke var tilfreds med hans vurdering, sagde de at så var det for egen regning næste gang.

Så vi har konkluderet, at den eneste mulighed for at få noget ud af forsikringen på, er at finde ud af om gulvet er lavet forkert. For der er en ting der er sikkert og det er at gulvene er lavet forkert, for der skal sgu ikke være så meget fugt i et hus, som der er i vores!

Jeg takker endnu en gang for alle links og vil prøve og blive klogere :-) men det er sgu svært at finde rundt i alle de ting.....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også