isokern skorsten - flytning af røgrør

Vi har fået ny brændeovn og skal have den koblet til vores skorsten i stuen.

Jeg er dog blevet opmærksom på, at vores murede skorsten har en indbygget isokern indeni. Jeg er derfor i tvivl om, hvorvidt jeg kan flytte røgrørets (alm sort stålrør fra brændeovnen) indgang i skorstenen.
Jeg ønsker at flytte røgrørets indgang i skorstenen ca 40 ned.

Kan dette lade sig gøre?

Hvis ja, hvordan får jeg lukket det gamle hul ordentlig til? Jeg skal vel have lukket isokernen helt til, så den er helt lufttæt. Skal der benyttes særligt materiale mv.?
Hvis/når isokernen er lukket ordentlig til ved det gamle hul, kan jeg så blot mure den yderste del af det gamle hul til som almindeligt murværk?

Håber meget I kan komme med et par hjælpende råd
Mvh Carsten

Carsten Skovmand

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidst jeg var tvunget til det triste job, lavede jeg først hullet til det nye røgrør og efterfølgende brugte jeg den "kage" jeg pillede ud ifm det nye hul og murede den i det gamle hul.
Selvfølgelig bliver isoleringen ikke som i det ubrudte materiale, men da det er nede ved ovnen alligevel, tillader jeg mig at gå ud fra at den manglende isolering nok kan forsvares, idet løbesod næppe startes så langt ned i skorstenen.

Jeg bruger ved den slags opgaver et murbor, og laver en krans af huller hele vejen rundt og til sidst slår jeg "broerne" over med en mejsel, hvorefter "kagen" på et tidspunkt går løs.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har gjort det på samme måde som KTM. Har ikke gjort mig synderlig umage for at lukke kernen og det har ikke givet problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis