Støbning af gulv i læskur

Vores heste som går ude hele året har et læskur. Bunden i det er den bare jord og den efterhånden trampet under under omgivelsernes niveau. Derfor er der nu mudder. Vi overvejer at støbe et betongulv i stedet. Hvordan skal det gøres?
Vi tænker ikke at isolere - der skal alligevel strøelse på for at sikre et tørt leje.
Kan man bare støbe direkte på jorden eller skal der grus under betonen?
Hvilken beton skal der bruges?
Vi har et andet sted haft betonfliser som bund og den overflade er tilpas glat til at man let kan muge og samtidig rug nok til at hestene ikke glider. Hvordan kan man skabe en tilsvarende overflade?

SørenØde

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej S Ø
jeg tror jeg ville lægge nogle fortovs/kørebanefliser de er lette at fjerne igen hvis det skulle blive aktuelt.

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Jeg holder meget af at lægge en kraftig plastfolie under, når jeg støber gulv.
Først ville jeg i dit sted fylde hullet op med stabiltgrus til niveau over det omgivende areal, og dernæst lægge en plastfolie, rionet og så støbe 10-12 cm beton. Hvis du støber med kun grus/sand uden sten, kan du lave en tilpas ru, men også mugevenlig, overflade uden opragende sten.
Så er jeg sikker på, at du får et tørt og godt gulv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vedr læskur.

Grav 30 cm jord væk, læg 10 cm stabilgrus, vibrer det godt, læg 10 cm grus og vibrer det igen. Lav en kantramme 10 cm høj. læg en plastfolie ud og læg et rionet (armeringsnet 6 mm) i hele fladen. støb det ud med beton, husk at hæve armeringsnettet så det ligger midt i betonpladen.  Betonen kan du selv blande af støbemix og cement. (6 dele mix + 1 del cement og brug ikke mere vand end at det lige hænger sammen) Plastfolien har til formål at forhindre at der trænger fugt op fra jorden. Armeringsnettet hindrer at pladen revner. Hvis du laver det som ovenstående har dine heste et godt og tørt leje for vinteren.

God fornøjelse

Peter

Proff-fusk

Super! Tak for rådene.

SørenØde

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis